PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 22 (2) Zarządzanie strategiczne : Quo vadis? | 53--63
Tytuł artykułu

O ekonomizacji strategii przedsiębiorstwa i zarządzania strategicznego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Economics of Strategy and Strategic Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu skoncentrowano się na trzech aspektach ekonomizacji strategii i zarządzania strategicznego: istocie podejścia, jego przesłankach i uwarunkowaniach oraz ważniejszych przejawach. Istota ekonomizacji wiąże się z przywracaniem zarządzaniu jego naturalnych właściwości, tożsamych z głębiej ukrytą, ekonomiczną naturą złożonej materii i problemów, które ma rozwiązywać zarządzanie rozwojem przedsiębiorstw. Przesłanki i uwarunkowania ekonomizacji mają charakter systemowy oraz występują na szczeblu przedsiębiorstw. Główne płaszczyzny przejawów ekonomizacji strategii i zarządzania strategicznego to działalność samych przedsiębiorstw, propozycje teoretyczne formułowane na styku różnych nauk i dyscyplin oraz płaszczyzna edukacyjna (kształcenie menadżerów na poziomie akademickim). (abstrakt oryginalny)
EN
The paper is focused on the three aspects of economics of strategy and strategic management, i.e., the essence of economics of strategy, premises and conditions of that approach, and evidences of its implementation. The essence of economics of strategy refers to the economic nature of strategic management which is complex enough to soften economic aspects of development of the firm. Premises and conditions of expanding economics of strategy are inherited in the socio-economic system or/and can be examined on the level of the firm. Activity of the firm, theoretical ideas forged on the basis of an interdisciplinary approach and teaching programs for managers, including courses for students of management are the major areas of evidences of applied economics of strategy and strategic management. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • [1] Andrews K., The Concept of Corporate Strategy, Homewood, IL: Irwin 1971.
  • [2] Besanko D., Dranove D., Shanley M., Economics of Strategy, John Willey & Sons, Inc., New York 2000, 2nd ed.
  • [3] Chandler A., Strategy and Structure: Chapters in the History of the American Industrial Enterprise, Cambridge, MA: MIT Press 1962.
  • [4] Gorynia M., Jankowska B., Owczarzak R., Zarządzanie strategiczne jako próba syntezy teorii przedsiębiorstwa, "Ekonomista" nr 5/2005, s. 595-619.
  • [5] Gospodarek T., Użyteczność oraz aspekty behawioralne w modelu RBV; w: Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego (red. R. Krupski), Prace Naukowe WWSZP, Wałbrzych 2011.
  • [6] Kalinowski J., Karasek J., Biznesowe strategie na trudne czasy, "Dziennik Gazeta Prawna", 26 listopada 2012, nr 229.
  • [7] Kaufman W., Crowdsourcing Turns Business on Its Head, [http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=93495217], data pobrania17 stycznia 2012.
  • [8] Martyniak Z., Organizacja i zarządzanie. 60 problemów teorii i praktyki, Antykwa, Kluczbork 1996.
  • [9] Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002.
  • [10] Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998.
  • [11] Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  • [12] Prahalad C.K., Ramaswamy V., Future of Competition: Co-Creating Unique Value with Customers, Harvard Business Press Books, Boston 2004.
  • [13] Sudoł S., Nauki o zarządzaniu, PWE, Warszawa 2012.
  • [14] Sułkowski Ł, Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa 2012.
  • [15] Tapscott D., Ticol D., Lowy A., Digital Capital: Harnessing the Power of Business Webs, Harvard Business School Press, Boston 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331037

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.