Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
E-Business Adoption By Firms in EU-27 Members
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest porównanie zakresu korzystania z rozwiązań e-biznesowych przez przedsiębiorstwa w krajach UE-27. Typologię krajów określono na podstawie syntetycznych mierników wyznaczonych za pomocą: metody agregacji multiplikatywnej wskaźników cząstkowych, metody Hellwiga, metody TOPSIS. Ponadto w celu dokładniejszego przedstawienia podobieństw i różnic występujących między krajami zastosowano analizę skupień cluster ensemble. Jako dane źródłowe wykorzystano dane dotyczące korzystania z ICT przez przedsiębiorstwa w 2013 r., które są udostępniane przez Eurostat. (abstrakt autora)
The aim of this paper is to compare e-business adoption by firms in EU-27 members. To obtain groups of similar countries, three composite indices were calculated according to: the multiplicative aggregation of indices, the Hellwig method and the TOPSIS method. In addition, we applied cluster analysis cluster ensemble to present the similarities and differences between the countries. The values of the indicators were calculated based on the Eurostat data. (fragment of text)
Rocznik
Strony
431--440
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Fred A., Jain A.K. (2002), Data clustering using evidence accumulation, Proc. of the 16th Int'l Conference on Pattern Recognition.
- Fred A., Jain A.K. (2005), Combining multiple clusterings using evidence accumula-tion, "IEEE Transaction on Pattern Analysis and Machine Intelligence", Vol. 27.
- Gregor B., Stawiszyński M. (2002), E-commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.
- Kos B. (2009), E-biznes w działalności przedsiębiorstw w świetle badań ankietowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 544, Ekonomiczne Problemy Usług nr 35, Rynki przesyłu i przetwarzania informacji - stan obecny i perspektywy rozwoju, cz. I.
- OECD (2008), Handbook on Constructing Composite Indicators: Methodology and User Guide, http://www.oecd.org/dataoecd/37/42/42495745.pdf.
- Wysocki F. (2010), Metody taksonomiczne w rozpoznawaniu typów ekonomicznych rolnictwa i obszarów wiejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Poznańskiego, Poznań.
- Żurak-Owczarek C. (2008), E-biznes szansą rozwoju przedsiębiorstw regionu łódzkiego, [w:] Nowe koncepcje zarządzania i finansowania rozwoju firm regionu łódzkiego, red. L. Lewandowska, PTE, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331339