Warianty tytułu
Measurement of Strategic and Operational Competitive Advantage -Example of Selected Companies Listed on the Warsaw Stock Exchange
Języki publikacji
Abstrakty
Podstawowym celem działania przedsiębiorstwa jest maksymalizowanie wartości, dlatego skuteczność przewagi konkurencyjnej powinna być oceniana pod względem uzyskanych efektów finansowych i wpływu na wykreowaną wartość przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest przedstawienie na przykładzie wybranych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie sposobów oceny efektywności realizowanej przez firmy strategii z perspektywy zarządzania wartością przedsiębiorstwa. W artykule zostało dokonane rozróżnienie pomiędzy operacyjną i strategiczną przewagą konkurencyjną. W przeprowadzonych analizach została zidentyfikowana korelacja pomiędzy siłą marki - miernikiem operacyjnej przewagi konkurencyjnej - a wskaźnikiem EV/IC jako miernikiem strategicznej przewagi konkurencyjnej. (abstrakt oryginalny)
Since primary objective of the company is to maximize its value, competitive advantage should be assessed according to its financial efficiency and contribution into company value creation. The purpose of this article is to present possible methods of measuring competitive advantage from the perspective of value based management concept on the example of selected companies listed on the WSE. The distinction between measures of operational and strategic competitive advantage is presented. The correlation between brand strength as a measure of operational competitive advantage and enterprise value/invested capital ratio as a measure of strategic competitive advantage has been identified. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
245--258
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
- Barney J. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management", Vol. 17(1).
- Benson B., Davidson W. (2010), The Relation between Stakeholder Management, Firm Value, and CEO Compensation: A Test of Enlightened Value Maximization, "Financial Management", Autumn.
- Dierickx I., Cool K. (1989), Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage, "Management Science", Vol. 35, No. 12.
- Grant R. (1991), The Resourced-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation, "California Management Review", Spring.
- Hess E. (2010), Smart Growth - Creating Real Long-term Value, "Journal of Applied Corporate Finance", Vol. 22, No. 2, Spring.
- Jensen M. (2010), Value Maximization, Stakeholder Theory, and Corporate Objective Function, "Journal of Applied Corporate Finance", Vol. 22, No. 1.
- Koller T., Goddard M., Wessels D. (2005), Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies, Wiley, Hoboken.
- Marki polskie (2010), dodatek do dziennika "Rzeczpospolita" z dnia 2.12.2010.
- Obłój K. (2007), Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
- Porter M. (1985), Competitive Advantage, The Free Press, New York.
- Rumelt R. (1991), How Much Does Industry Matter?, "Strategic Management Journal", No. 12.
- Sanchez R., Heene A. (1997), Reinventing Strategic Management: New Theory and Practice for Competence-based Competition, "European Management Journal", Vol. 15, No. 3.
- Shultz D., Schultz H. (2003), IMC The Next Generation - Five Steps for Delivering Value and Measuring Returns Using Marketing Communication, McGraw Hill, Boston.
- Urbanek G. (2010), Niematerialny łańcuch wartości, "Przegląd Organizacji", nr 9.
- Urbanek G. (2011), Od operacyjnej do strategicznej przewagi konkurencyjnej, "Przegląd Organizacji", nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331351