PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 2 | 10--16
Tytuł artykułu

Ewolucja marki własnej na rynku FMCG w Polsce

Warianty tytułu
The Evolution of Private Brand in FMCG, in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest proces ewolucji marki własnej detalistów na rynku artykułów szybkiej rotacji (fast moving consumer goods, FMCG) w Polsce. Starano się w nim wykazać, że rozwojowi struktur rynku FMCG i rosnącym wymaganiom konsumentom towarzyszyła zmiana w pozycjonowaniu marek własnych. Obok marek pozycjonowanych pod względem ceny pojawiły się marki good value for money i marki typu premium. Proces ten przebiegał podobnie jak w wysoko rozwiniętych krajach Europy Zachodniej, przy czym był on przesunięty w czasie o około sto lat i odbywał się znacznie szybciej. W tym momencie marki własne na rynku FMCG w Polsce weszły w ten sam etap rozwoju co w innych krajach, przy czym ich udział w wartości sprzedaży jest nadal znacznie niższy. Mają one zatem jeszcze potencjał wzrostu. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper presents the evolution process of private label products in the Fast Moving Consumer Goods (FMCG), in Poland. It was attempted to show that the development in the FMCG market in Poland and the growing consumer demand were accompanied by the change in the positioning of private brands. Parallel to the brands positioned on price, emerged good value for money and premium brands. This process has been shifted in time, by about a hundred years and held much faster, compared to Western Europe. Nowadays, private brands in FMCG in Poland entered the same stage of development, but their share in total sales is still much lower than in the well developed markets of Western Europe. They have still significant growth potential in Poland. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
10--16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Regis Sp. z o.o.; Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorantka
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Domański, T. (2001). Strategie marketingowe dużych sieci handlowych. Warszawa-Łódź: Wyd. Naukowe PWN.
  • Gilbert, D. (1995). Retail Marketing Management. Harlow: Pearson Education.
  • IBRKiK (2008). Handel Wewnętrzny w Polsce w 2007 roku. Raport roczny. Warszawa: IBRKiK.
  • Kiczmachowska, E. (2007). Pozycjonowanie marek należących do detalistów w Polsce. Marketing i Rynek, (9), 23-29.
  • Kokoszka, I. i Karnaszewski, P. (2006). Satyra na bożą krówkę. Forbes, (7). Pozyskano z: http://www.forbes.pl/forbes (20.10.2013).
  • Kumar, N. (1997). The Revolution in Retailing: from Market Driven to Market Driving. Long Range Planning, 30 (6), 830-835.
  • Laaksonen, H. i Reynolds, J. (1994). Own Brands in Food Retailing across Europe. Journal of Brand Management, 2 (1), 34-46.
  • Lubańska, A. (2011). Znaczenie marek własnych sieci handlowych w Polsce. Warszawa: Wyd. SGGW.
  • Małkowska-Borowczyk, M. (2011). Marki własne oraz ich wpływ na relacje w kanale marketingowym. W: B. Borusiak (red.), Orientacja rynkowa we współczesnym handlu detalicznym (s. 257-265). Poznań: Wydawnictwo UEP.
  • MGiP. (2005). Raport o stanie handlu wewnętrznego w 2004 r. Warszawa: MGiP.
  • Perrey, J. i Spillecke, D. (2011). Retail Marketing and Branding. A Definitive Guide to Maximising ROI. John Wiley & Sons.
  • Pindakiewicz, J. (2007). Marki dystrybutorów w tworzeniu wartości dla klientów. W: J. Szumilak (red.), Rola handlu w tworzeniu wartości dla klienta. Kraków: Fundacja UE w Krakowie.
  • Spyra, Z. (2007). Kanały dystrybucji: kształtowanie relacji. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
  • Steenkamp, J.E.M. i Dekimpe, M.G. (1997). The Increasing Power of Store Brands. Building Loyalty and Market Share. Long Range Planning, 30 (6), 917-930.
  • UOKiK (2011). Raport produkty żywnościowe oferowane pod własną marką sieci handlowych. Kontrole przeprowadzone przez Inspekcję Handlową w roku 2011. Warszawa: UOKiK. Pozyskano z: http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=11321 (05.05.2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331453

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.