PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 247--266
Tytuł artykułu

The level of emotional intelligence and the faces of emotional blackmail of girls at the Youth Detention Centre and the Young Offenders' Institution in in Warsaw Falenica

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Contemporary psychology in the description of the self is beginning to take into consideration - apart from the self-described as a static, unchanging structure - the point of view of phenomenology, the perspective of the subjects through self-description, their narration in the context of functioning in social relations and inner experience. Revealing of self in self-description is determined to a large extent by the surrounding reality. It can be especially significant in young people in the period of adolescence. Their self-esteem is a personality trait for which social relations are responsible to a great extent. Adolescents build their self-esteem on the basis of personal experiences and emotional relationships with their families or friends (the community surrounding them). The appropriate functioning of young people can be ensured by high self-esteem formed by satisfying psychological needs such as acceptance, security, autonomy, belonging as well as the appropriate level of emotional intelligence. Self-esteem formed on negative family and social role models can, on the other hand, lead to the formation of negative identity, and thereby inappropriate peer relationships. The presented research refers to girls who are staying at the Youth Detention Centre and Young Offenders' Institution in Warsaw Falenica according to the ruling of Family Division and Juvenile Court. The presented research is a pilot study. It charts a new scope of research. It can also be used in the work of tutors, social therapists and social workers taking care of juveniles both during and after their stay at the Young Offenders' Institution. (author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
247--266
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Bibliografia
  • Bąk, W. 2009. Wielość Ja w ujęciu poznawczym i dialogowym. Próba integracji podejść. Przegląd Psychologiczny,52
  • Forward, S., Frazier, D. 2007. Szantaż emocjonalny, Gdańsk: GWP
  • Jaworowska, A., Matczak, A. 2008. Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. Handbook. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
  • Mayer,J.D., Salovey, P. 1999. Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
  • Pawelec, M., Łukasiewicz, J. 2012. Szantaż emocjonalny w relacjach rówieśniczych. Roczniki Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej.4(59)
  • Salovey, P., Mayer, J.D. 1990. Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9
  • Ziółkowska, B. 2005. Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać, [in:] A. I. Brzezińska (ed. by) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331709

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.