PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1A | 239--247
Tytuł artykułu

Autonomia w układach współpracy gospodarczej

Warianty tytułu
Autonomy in business relations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu zostało poruszone zagadnienie autonomii w różnych rodzajach układów, w których mogą funkcjonować organizacje. Koncentracja na temacie sieci międzyorganizacyjnych, który jest szeroko komentowany w literaturze przedmiotu, wynika z faktu, iż wciąż nie jest on do końca zbadany, w szczególności dotyczy to aspektu autonomii jako odrębnego zagadnienia. Główny ciężar opracowania opiera się na rozpoznaniu czynników wpływających na poziom autonomii podmiotów w danym układzie relacji. Z przeprowadzonych studiów literaturowych wynika, iż poziom autonomii organizacji zależy, z jednej strony, od kontekstu otoczenia, w którym działa, z drugiej zaś - od rodzaju układów powiązań, w które wchodzi. Te z kolei determinują dalsze istotne aspekty ograniczające niezależność organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
This study regards autonomy in a variety of business relations that organizations may operate within. Intra-organizational relations which are widely referred to in management literature is the subject chosen as it is still not completely explored, in particular in the area of autonomy as a separate issue. The aim of this study is to discover factors influencing level of the autonomy in the given relation. From the performed literature research it results that the level of autonomy is mainly dependent on context created by the background but just as well on the type of relations that the entity enters. Subsequently, those relations determine further essential aspects restricting the entity's independence. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
239--247
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Aram J.D., The Paradox of Interdependent Relations in the Field of Social Issues in Management, "The Academy of Management Review" 1989, Vol. 14, No. 2.
  • Caniëls M., Gelderman C. J., Power and interdependence in buyer supplier relationships: A purchasing portfolio approach, "Industrial Marketing Management 2007", Vol. 36, No. 2.
  • Danskin P., Dibrell C., Kedia B. L., The evolving role of cooperation among multinational corporations and indigenous organizations in transition economies: a migration away from confrontation, "Journal of World Business" 2005, Vol. 40, No. 3.
  • De Rond M., Bouchikhi H., On the Dialectics of Strategic Alliances, "Organization Science" 2004, Vol. 15, No. 1.
  • De Witt B., Meyer R., Synteza strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Gnyawali D. R., Impact of Co-Opetition on Firm Competitive Behavior: An Empirical Examination, "Journal of Management" 2006, No. 4.
  • Hrebiniak L. G., JoyceW.F., Organizational Adaptation. Strategic Choice and Environmental Determinism, "Administrative Science Quarterly" 1985, No. 3.
  • Jagoda H., Haus B., Holding. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1995.
  • Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Koncepcje strategii organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
  • Łebek P., Autonomia organizacji sportowych, "Problemy Współczesnego Prawa Między- narodowego, Europejskiego i Porównawczego" 2011, Vol. IX
  • Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasinski B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • Nogalski B., Walentynowicz P., Zarządzanie w grupach kapitałowych. Aspekty organizacyjne, finansowe, właścicielskie i personalne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia 2004.
  • Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Pink D., Drive: The Surprising Truth About What Really Motivates Us, Penguin, New York 2011.
  • Porter M. E., Czym jest strategia?, "Harvard Business Review Polska", ICAN Institute, Warszawa 2012.
  • Romanowska M., Trocki M., Wawrzyniak B., Grupy kapitałowe w Polsce, Difin, Warszawa 2000.
  • Sambasivan M., Siew-Phaik L., Mohamed Z. A., Leong Y. C., Factors influencing strategic alliance outcomes in a manufacturing supply chain: Role of alliance motives, interdependence, asset specificity and relational capital, "International Journal of Production Economics" 2013, Vol. 141, No. 1.
  • Stańczyk-Hugiet E., Autonomia i zależność w układach koopetycyjnych, "Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego", wydanie specjalne, PTE Odział w Łodzi, Łódź 2012.
  • Stańczyk-Hugiet E., Adaptacja kooperatywna, "Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie" 2013, nr 52.
  • Trocki M., Grupy kapitałowe. Tworzenie i funkcjonowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Yongtao S., Qin S., Qiang L., Tieshan W., Impact of business relationship functions on relationship quality and buyer's performance, "Journal of Business & Industrial Marketing" 2012, Vol. 27, No.4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171332273

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.