PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Internacjonalizacja procesu kształcenia na kierunkach studiów ekonomicznych | 21--43
Tytuł artykułu

English as the Medium of Instruction in University Content Courses - a Survey on Student Attitudes

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The present paper deals with an up-to-date topic which responds to a more and more widespread trend at German universities, but, of course, not only there: The teaching of content courses like business, law, finance and many others in English to students who are not English natives and by teachers who are not English natives, either. This topic entails multifold aspects. There are considerable chances for students and their future competitiveness on the job market - and there are potential problems for university teachers. Both sides of the medal will be considered here, inclusive of students' attitudes which come into play as well. The central question dealt with in this paper is whether the teaching of subject-oriented content courses on the basis of English results in positive outcomes for students' learning or whether this teaching approach represents an obstacle to students' learning outcomes. In this situation, English adopts an essential role as being the medium of instruction (MOI), thus the very language which teacher and students use for their communication in the classroom. (fragment of text)
Niniejszy referat traktuje o potencjalnych skutkach płynących z zastosowania języka angielskiego używanego jako środka nauczania MOI (medium of instruction) w wykładach z zakresu administracji biznesu, prawa, finansów i innych. Po scharakteryzowaniu podłoża badań i określeniu roboczej hipotezy, zgodnie i którą należałoby się spodziewać, że użycie języka angielskiego jako MOI będzie - z punktu widzenia studenta - korzystne, okazało się, iż zalety tej metody nauczania znacznie przewyższają ich potencjalne niedogodności. Co więcej, została ona zaakceptowana i doceniona przez studentów. Hipotezę tę potwierdza badanie empiryczne przeprowadzone na 100 losowo wybranych studentach spośród zapisanych do Business School Hochschule fur Technik und Wirtschaft des Saarlandes (Saarland University of Applied Sciences, Germany). W ramach tego badania oceniono postawę respondentów wobec angielskiego w ogóle, jak i w roli MOI, ich stosunek do wpływu omawianej metody nauczania na cztery podstawowe umiejętności językowe (mówienie, pisanie, słuchanie i czytanie) oraz opinie nt. zastosowania angielskiego MOI na gruncie zawodowym. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Hochschule fur Technik und Wirtschaft des Saarlandes (HTW) Germany
Bibliografia
  • Baker C.: Foundations of Bilingual Education Bilingualism. Multilingual Matters, Clevedon 2001.
  • Borchardt A., Göthlich S.E.: Erkenntnisgewinnung durch Fallstudien. In: Methodik der empirischen Forschung. Hrsg. S. Albers, D. Klappe, U. Konradt, A. Walter, J. Wolf. 2. überarbeitete und erweiterte Auflage, Gabler, Wiesbaden 2007.
  • Coleman J. A.: The Evolution of Language Learner Motivation in British Universities, with Some International Comparisons. In: Issues and Perspectives in Language Study. Edited by R.G. Wakely. University of Edinburgh-CILT, Edinburgh-London 1995.
  • Coleman J.A.: What Motivates British Students of German? An Interim Report on a Study of Learners' Progress, Background and Attitudes. In: Fremd-sprachen und Hochschule. Arbeitskreis der Sprachenzentren, Sprachlehrinstitute und Fremdspracheninstitute (AKS), 42, Bochum 1994.
  • Gardner R.C., LalondeR.N., MoorcroftR.: The Role of Attitudes and Motivation in Second Language Learning: Correlation and Experimental Considerations. "Language Learning" 1985, No. 35.
  • Hilgendorf S.K.: Brain Gain Statt (Instead of) Brain Drain: The Role of English in German Education. "World Englishes" 2005, Vol. 24, No. 1.
  • Kleppin K.: Motivation. Nur ein Mythos? (II). "Deutsch als Fremdsprache" 2002, 39.
  • Kleppin K.: Motivation. Nur ein Mythos? (I). "Deutsch als Fremdsprache" 2001, 38.
  • Latsch M.-L., Forster-Latsch H.: Hochchinesisch - Wort für Wort. 7. Auflage. Reise Know-How Verlag Peter Rump, Bielefeld 2001.
  • Schlak T., Banze K., Haida J., Kilinc T., Kirchner K., Yilmaz T.: Die Motivation von DaF-Lernenden an Sprachlehrinstitutionen im Bielefelder Raum: Projektbeschreibung und erste Ergebnisse. "Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht" 2002, 7(2) (Vorveröffet- lichung), http://zif.spz.tu-darmstad.de/jg-07-2/beitrag/schlakl.htm.
  • Stake R.E.: The Art of Case Study Research. Sage, Thousand Oaks 1995.
  • Yin R.K.: Case Study Research. Design and Methods. 3rd Edition. Applied Social Research Method Series, Vol. 5, Sage, California 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171332357

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.