PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr 5 | 79--100
Tytuł artykułu

Uwarunkowania rozwoju turystyki

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants of tourism development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza potencjału turystycznego województwa łódzkiego w świetle założeń prezentowanych w dokumentach strategicznych, a także wskazanie sposobów wykorzystania istniejącego potencjału turystycznego w oparciu o analizę produktów turystycznych hrabstwa Oppland. W opracowaniu autorzy posłużyli się także analizą treści wybranych dokumentów strategicznych przygotowanych dla poszczególnych szczebli administracji terytorialnej województwa łódzkiego. (abstrakt oryginalny)
EN
The tourism potential is a very important starting point, if we consider the development of tourism in the region. It is a collection of elements of the geographical environment, and human behaviour that can be used for tourism or to deal with it. Only the relevant configuration items mentioned above allows us to talk about creating opportunities for the development of the tourism industry. The aim of this article is to analyze the tourist potential of the Lodz region presented in the strategic documents and to suggest ways to use the existing potential for tourism based on the analysis of tourism products Oppland county. In the first part of this article can be found a theoretical discussion of tourism development strategy and tourism potential. However, it was also examined selected strategic documents from the viewpoint of the tourist potential. The second part of the article is devoted to the identification of economic and social elements of the tourist potential based on the previously selected strategic documents. In addition, they were confronted with the assumptions of documents nationwide. In this way created a list that shows the elements of the tourist potential, which at present are not fully used. The last part of the article is devoted to presenting the best practices for managing tourism and touristic products in the county of Oppland, which can be adapted to the specific region of Lodz.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
79--100
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
autor
Bibliografia
  • Burns P., 2004, Tourism planning: A third way?, "Annals of Tourism Research", Tom 31, Nr 1, s. 24-43.
  • Dutkowski M., 2001, Uwagi metodyczne o budowaniu strategii rozwoju regionu, In Red. H. Rogacki, Koncepcje teoretyczne i metody badań geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 231-239.
  • Gorynia M., Łaźniewska E. (red.), 2012, Konkurencyjność regionalna: Koncepcje strategie przykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny: Pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Kruczek Z., Zmyślony P., 2010, Regiony turystyczne, Wydawnictwo Proksenia, Kraków.
  • Kurek W. (red.), 2010, Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Meyer B., 2010, Aktywność samorządu lokalnego jako element potencjału turystycznego na przykładzie wybranych gmin województwa zachodniopomorskiego, In Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 590, Ekonomiczne Problemy Usług, Nr 52, Uniwersytet Szczeciński, s. 23-32.
  • Niezgoda A., 2006, Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego, Prace Habilitacyjne, Nr 24, Akademia Ekonomiczna, Poznań.
  • Panasiuk A., 2010, Rola informacji turystycznej w kształtowaniu potencjału turystycznego na przykładzie gmin województwa zachodniopomorskiego, In Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 591, Ekonomiczne Problemy Usług, Nr 53, Uniwersytet Szczeciński, s. 227-238.
  • Porter M.E., 2001, Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Przybyszewska-Gudelis R., 1998, Strategie rozwoju regionalnego w turystyce: jej miejsce wśród terytorialnych planów strategicznych, In Problemy Turystyki, Nr 3-4, Instytut Turystyki, Warszawa, s. 157-164.
  • Rapacz A., 2006, Aktywność jednostek samorządu lokalnego na rzecz wspierania przedsiębiorczości firm turystycznych, In Turystyka w ujęciu podmiotowym i przestrzennym: Człowiek przestrzeń przedsiębiorstwo, Red. G. Gołembski, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, s. 293-305.
  • Szczepanowski A. E., 2012, Markowe produkty turystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Szymczak M. (red)., 1994, Słownik języka polskiego, T. III, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Włodarczyk B. (red.), 2012, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2011 roku, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź.
  • Wyrzykowski J., 2010, Potencjał turystyczny w ujęciu geograficznym, In Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Nr 590, Ekonomiczne Problemy Usług, Nr 52, Uniwersytet Szczeciński, s. 33-42.
  • DIS-Oppland, [online], DIS-Norge, Oslo [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://op.disnorge.no/>.
  • Eco-Lighthouse, [online], Miljøfyrtårn, Kristiansand [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.miljofyrtarn.no>.
  • Fjell Norway, [online], Oppland fylkeskommune, Lillehammer [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.fjellnorway.com/>.
  • Gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych dla gminy Łęczyca na lata 2008-2013 [online], Urząd Gminy Łęczyca, Łęczyca [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.gminaleczyca.pl/attach/203_GS. pdf>.
  • Hafjell [online], Hafjell Alpinsenter AS, Øyer [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.hafjell.no/>.
  • Lillehammer [online], Lillehammer Turist AS, Lillehammer [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.lillehammer.com/>.
  • Maihaugen [online], Maihaugen, Lillehammer [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.maihaugen.no/>.
  • Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata na lata 2012-2020 [online], Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.pot.gov.pl/plany-isprawozdania-pot/ marketingowa-strategia-polski-w-sektorze-turystyki-na-lata-2008-2015/>.
  • Oppland fylkeskommune [online], Oppland fylkeskommune, Oppland [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.oppland.no/>.
  • Program rozwoju turystyki gminy Miasto Bełchatów na lata 2005-2013 [online], Urząd Miasta Bełchatów, Bełchatów [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Inter-necie: <http://bip.belchatow.pl/bip/index.php?t=210&id=2133&mode=a&d =T>.
  • Program rozwoju turystyki w województwie łódzkim na lata 2007-2020 [online], Urząd Marszałkowski w Łodzi, Łódź [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.lodzkie.pl/wps/wcm/connect/BIP/BIP/UrzadMarszalkowski/Programy/ProgramRozwojuTurystykiWWojewodztwieLodzkimNaLata2007-2020/>.
  • Rapport Arrangementsutvikling [online], Lillehammer Turist AS, Lillehammer [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.lillehammer.com/ Lillehammer/SNOWBALL/Rapport%20arrangementsutvikling.pdf>.
  • Rapport Sykkel, Tur og Langrenn prosjektet [online], Lillehammer Turist AS, Lillehammer [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.lillehammer.com/Lillehammer/SNOWBALL/Sykkel%20langrenn%20vandring%20%C3%A5rsrapport2010.pdf>.
  • Strategia rozwoju gminy Łęczyca na lata 2008-2013 [online], Urząd Gminy Łęczyca, Łęczyca [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www. gminaleczyca.pl/attach/187_StrategiaRozwojuGminy_ok.pdf>.
  • Strategia rozwoju miasta Kutna na lata 2006-2013 [online], Urząd Miasta Kutna, Kutno [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.kutno.bipst.pl/ get_file.php?id=5452&save=1>.
  • Strategia rozwoju powiatu bełchatowskiego na lata 2005-2015 [online], Starostwo Powiatowe w Bełchatowie, Bełchatów [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.powiat-belchatowski.pl/wgrane_pliki/strategia.2005-2015.pdf>.
  • Strategia rozwoju powiatu łęczyckiego na lata 2004-2014 [online], Starostwo Powiatowe w Łęczycy, Łęczyca [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.leczycki.pl/asp/pliki/pobierz/20100825_strategia.pdf>.
  • Strategia rozwoju powiatu piotrkowskiego do 2015 roku [online], Starostwo Powiatowe w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.powiat-piotrkowski.pl/index.php?trg=powiat_strategia>.
  • Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego powiatu kutnowskiego na lata 2007-2015 [online], Starostwo Powiatowe w Kutnie, Kutno [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.bip.kutno.pl/strony/364.dhtml>.
  • Strategia rozwoju turystyki dla gmin Związku Gmin Regionu Kutnowskiego i powiatu kutnowskiego [online], Związek Gmin Regionu Kutnowskiego, Kutno [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.zgrk.pl/img/strategia.pdf>.
  • Strategia rozwoju turystyki i kultury w gminie Sulejów na lata 2007-2020 [online], Urząd Miejski w Sulejowie, Sulejów [dostęp: 2012-06-05], Dostępny w Internecie: <http://www.sulejow.pl/asp/pliki/pobierz/srtikwgs.pdf>.
  • Visit Norway [online], Innovation Norway, Oslo [dostęp: 2012.06.05], Dostępny w Internecie: <http://www.visitnorway.com/>.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333003

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.