PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 3 (7) [pol.] | 103--115
Tytuł artykułu

Komercjalizacja prywatności w społeczeństwie wiedzy

Autorzy
Warianty tytułu
Commercialization of Privacy in Knowledge Society
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Społeczeństwo oparte na wiedzy, powstałe w okresie przemiany tradycyjnego otoczenia gospodarczego w otoczenie hiperkonkurencyjne, turbulentne wprowadza nowe formy konkurowania pomiędzy organizacjami. Tracą na znaczeniu jako źródła przewag konkurencyjnych ziemia, praca i kapitał, a zyskuje kapitał intelektualny, którego wartością bazową jest wiedza. Wiedza, czyli użyteczna informacja, odpowiednio wyselekcjonowana z szumu informacyjnego, zbierana i organizowana dla określonych uprzednio celów. Poszerzając możliwości komunikacji, przetwarzania danych, usprawniania handlu wysokie technologie przyczyniają się do stale postępującego zmniejszania sfery prywatnej jednostki. Nie ma ona już możliwości ukrycia się przed wszystkowidzą- cym "okiem Wielkiego Brata". PESEL, NIP, Internet, karty płatnicze, telefony komórkowe, kamery na ulicach, a coraz częściej w miejscu pracy, kody genetyczne - wszystko to sprawia, że człowiek znajduje się pod stałą obserwacją i kontrolą organizacji inteligentnych. (fragment tekstu)
EN
Privacy is personal asset comprising everything which - because of the reasonable separation of an individual from the society - supports the development of his physical and psychical personality and the preservation of the social position he has reached. The ongoing commercialization of many spheres of social life has touched upon the privacy sphere as well. Privacy has become a good which may be bought and sold because some people pay to preserve their privacy, others are ready to give it up if they are paid while still others are interested in infringing someone else's privacy. This phenomenon becomes extremely interesting in the context of its influence on implementation of strategic goals of organizations, especially in organizations considering knowledge their strategic asset. Nowadays, the knowledge itself is considered to have the highest potential to increase the effectiveness of one's assets. In order to get the precious knowledge, organizations collect data, then process and systematize them. Sometimes, in order to increase effectiveness in meeting the needs of their stakeholders they - being aware or unaware of it infringe their privacy. (original abstract)
Rocznik
Strony
103--115
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Brown W. S., Ontological Security, Existential Anxiety and Workplace Privacy, "Journal of Business Ethics", Volume 23, No. 1 January, 2000.
  • Brown W. S., Workplace privacy and technological control, University of Pittsburg 2003.
  • Buss D., Spies like us, "Training" 12/2001.
  • Drucker P. F., Praktyka zarządzania, Nowoczesność, Kraków 1998.
  • Frejer Ch. E., Employee privacy and internet monitoring: balance workers' rights and dignity with legitimate management interests, "The Business Lawyer" nr 2(57)/2002.
  • http://www.pcpd.org.hk/misc/schulman_colour/sld001.htm
  • Kuzz E., More rules for employee info protection, "Canadian HR Reporter" 9 September 2002.
  • Lacayo R., Nowhere to Hide, "Time", 11 November 1991.
  • Lekka-Kowalik A., Prawo do prywatności a globalna infrastruktura informatyczna, w: R. Skubisz red., Internet 2000 - prawo, ekonomia, kultura, Verba, Lublin 2000.
  • Lewicka-Strzałecka A., Prywatność: wartość czy towar, "Kultura i Ekonomia" nr 1/2003.
  • Lichtenstein S., Swatman P. M. C., Internet acceptable usage policy for organizations, "Information Management & Computer Security" nr 5/1997.
  • Mednis A., Prawna ochrona danych osobowych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1995.
  • More Companies Watching Employees, American Management Association Annual Survey Reports, http://www.amanet.org/press/amanews/ems2001.htm
  • Motyka K. red., Prawo do prywatności - aspekty prawne i psychologiczne, Morpol, Lublin 2001.
  • Piturro M. C., Innovative human resources policies are a necessity (Management In Practice), "Management Review" 01 April 1989.
  • Safjan M., Prawo do ochrony życia prywatnego, w: Wiśniewski L. red., Podstawowe prawa jednostki i ich sądowa ochrona, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1997.
  • Shumaker T. A., An employee privacy policy fairly applied can prevent privacy litigation, National Public Accountant, b. nr.
  • Smith H. J., Milberg S. J., Burke S. J., Information Privacy: Measuring Individuals' Concerns about Organizational Practices, "MIS Quarterly", Vol. 20, No. 2, Jun., 1996.
  • Sokolewicz W., Prawo do prywatności, w: L. Pastusiak red., Prawa człowieka w Stanach Zjednoczonych, Książka i Wiedza, Warszawa 1985.
  • Sproule C. M., The effect of the USA Patriot Act on workplace privacy, Cornell University, New York 2002.
  • Tolchinsky P. D., Me Cuddy M. K., Adams J., Ganster D. C., Woodman R. W., Fromkin H. L., Employee Perceptions of Invasion of Privacy: A Field Simulation Experiment, "Journal of Applied Psychology", No. 66 (3) 1981.
  • Ustawa Kodeks pracy - Dz. U. Nr 21/1998, poz. 94.
  • Warren S. D., Brandeis L. D., The right to privacy, "Harvard Law Review" nr 4/1890.
  • Wawrzyniak J., Prawo do prywatności, Wydawnictwo Prywatnej Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji, Warszawa 1994.
  • Woodman R. W., Ganster D. C., Adams J., McCuddy M. K., Tolchinsky P. D., Fromkin H., A Survey of Employee Perceptions of information Privacy in Organizations, "Academy of Management Journal" 1982, vol. 25.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333313

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.