PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 2 | 59--69
Tytuł artykułu

Zrównoważony rozwój edukacji na przykładzie rozwoju uniwersytetów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sustainable development education for example the development of universities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Świat w obszarze makro i mikro nieustannie się zmienia. Przez to że kraje dążą do ciągłego rozwoju, wzrostu gospodarki i doskonalenia swoich obywateli, czasami lecz nie zauważają dziedzin życia których rozwój został na chwilę spowolniony. Jedną z nich niewątpliwie jest system szkolnictwa wyższego w Polsce. Według Tadeusza Pomianka "zarówno szkolnictwo wyższe jak i sektor nauki są najważniejszym czynnikiem uzyskiwania przez państwo przewagi konkurencyjnej" [www.pzppe.org.pl, 20.10.2013 r.]. Autor artykułu pragnie podjąć rozważania na temat rozwoju uniwersytetów oraz wskazać formy przekształceń i drogi rozwoju, które mogą stać się realne w przyszłości. Impulsem do rozważań jest program zrównoważonego rozwoju zapoczątkowany przez jednostki Unii Europejskiej. Prze-kształcenie uczelni pod kątem jego założeń spowoduje pozytywne zmiany zarówno w kapitale ludzkim kraju a także dobrze wpłynie na gospodarkę.(fragment tekstu)
EN
Because of globalization, countries are seeking for continuous development of economy and improvement of its citizens. An example of such a country is Poland, which is trying to modify its system of higher education. The author embarked on the development of universities and indicates the form of transformation and roads that could become reality in the future. Impulse for discussion is a sustainable development program initiated by the Europe-an Union units. Future universities need to focus more on the practical aspects of education, because education focused on the present theory is not effective.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
59--69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Clark, B., Creating Entrepreneurial University: Organizational path-ways of transition, International Association of Universities
  • Gockowski J., Machowska K.M., Wiedza i informacja w nowoczesnym społeczeństwie - przyczynek do dyskusji o społeczeństwie wiedzy, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe"
  • Horskotte, H. 2000. Kariera dzięki nauce zawodu. Niemiecki system szkolenia w trakcie zmian, Basis- Info, 24-2001 Gospodarka, Warszawa
  • http://www.education.gov.uk, 29 X 2013
  • http://www.pzppe.org.pl
  • Jeruszka, U. 2002. Optymalizacja kształcenia zawodowego z punktu widzenia rynku pracy, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa
  • Komisja Europejska, Komunikat: Rola uniwersytetów w Europie opartej na wiedzy, COM 2003, 58 final, Bruksela, 05.02.2003
  • Kraśniewski, A., Proces Boloński dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe
  • Okoń -Horodyńska, E., Strategia Lizbońska - założenia i szanse w Unii Europejskiej (cz. I), "Nauka i Szkolnictwo Wyższe"
  • "Przegląd Pedagogiczny" nr 1/2011, red. R. Leppert, R. Borzyszkowska, Bydgoszcz 2011
  • Rola uniwersytetów w Europie wiedzy. Komunikat Komisji Europejskiej, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 2004, nr 1 (23)
  • Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010-2020, red. A. Maty-siak, Warszawa 2009
  • Wissema, J. G. 2009. Towards the Third Generation University, Edward Elgar Publishing Limited
  • Woźnicki, J., Założenia ustrojowe publicznej instytucji akademickiej, [w:] Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, (red.) J. Woźnicki, Instytut Spraw Publicznych
  • www.unic.un.org.pl/edukacja_rozwoj
  • Zeller, P., Dorobek teoretyczny w zakresie zarządzania szkołami wyższymi w Polsce i na świecie, [w:] Model projektowania i wdrażania strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce, red. nauk. C. Kochalski
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333457

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.