PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 8 | 22--24
Tytuł artykułu

Zwyczaj święcenia ziół na Matkę Boską Zielną

Warianty tytułu
Herb Blessing Custom in Herbal Mather of God Day
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Największym świętem maryjnym chrześcijaństwa, obchodzonym już od VI wieku, jest uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, obchodzona 15 sierpnia. Wtedy lato jest w rozkwicie, dojrzewają zboża i owoce, kwitną wszystkie zioła i kwiaty. Święcenie bukietów ziół i kwiatów w tym dniu, na Matkę Boską Zielną znane jest w Europie już od X wieku. Autorka omawia związane z tym zwyczaje w różnych regionach Polski, wylicza rodzaje zbóż, ziół, owoców i kwiatów, z których się tworzy święcone w kościele bukiety. (abstrakt oryginalny)
EN
The Ascension Day on the 15th August is the most celebrated holiday related to the Mother of God and it has been worshipped since the 6th century. Then, summer blooms, crops and fruit ripen, all herbs and flowers blossom. Blessing herb and flower bouquets on that day, Feast of Our Lady Herbaceous has been practiced in Europe as early as in the 10th century. The author presents relevant customs in various parts of Poland, enumerates types of crops, herbs, fruit and flowers used in bouquets blessed in the church. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
22--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • J. Uryga 2002. Rok polski w życiu, w tradycji i obyczajach ludu. Wyd. Duszpasterstwa Rolników, Włocławek, s. 384.
  • E. Smykowska 2008. Zwyczaje i obrzędy prawosławne. Mały słownik. Wydanie II, Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów. Warszawa, s. 77.
  • M. Angielczyk 2011. Obrzędy i tradycje zielarskie regionu nadbużańskiego. Wydanie II. Wyd. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania - Tygiel Doliny Bugu w Drohiczynie, s. 80.
  • B. Ogrodowska 2004. Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne. Sport i Turystyka - MUZA, Warszawa, s. 273.
  • A. Szary 2010. Flora Bieszczadów w magiczno-religijnej świadomości Łemków, Bojków i Hucułów. Bieszczad 16, 167-180.
  • A. Zadrożyńska, K. Braun. Zielnik świętowań polskich, Twój Styl, Wyd. Książkowe, Warszawa, ss. 365.
  • A. Paluch 1988. Świat roślin w tradycyjnych praktykach leczniczych wsi polskiej. Acta Universitatis Wratislaviensis 752, s. 263.
  • Ł. Fitkowski 2011. Bukiety zielne święcone w dniu Matki Boskiej Zielnej w Sanockiem. Etnobiologia Polska 1, 7-19.
  • K. Szcześniak 2008. Świat roślin światem ludzi na pograniczu wschodniej i zachodniej Słowiańszczyzny. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 410.
  • A. Kowalska-Lewicka 1985. Wierzenia i zwyczaje związane ze śmiercią. Studia z kultury ludowej Beskidu Sądeckiego. PAN - Oddz. w Krakowie, Komisja Etnograficzna, 53-89.
  • O. Kolberg 1961-1975. Lud, jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Dzieła wszystkie, t. 1-68, Wrocław.
  • E. Szot-Radziszewska 2005. Sekrety ziół. Wiedza ludowa, magia, obrzędy lecznicze. Wyd. TRIO, Warszawa, s. 229.
  • S. Niebrzegowska 2000. Przestrach od przestrachu. Wyd. UMCS, Lublin, s. 265.
  • A. Gaweł 2009. Zwyczaje, obrzędy i wierzenia agrarne na Białostocczyźnie od połowy XIX w. do początku XXI w. Księgarnia Akademicka, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, Kraków, s. 396.
  • A. Karczmarzewski 1972. Obrzędy i zwyczaje doroczne wsi rzeszowskiej. Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, s. 115.
  • Ł. Łuczaj 2011. Herbal bouquest blessed on Assumption Day in south-eastern Poland: Freelisting versus photographic inventory. Ethnobotany Research & Applications 9, p. 1-25.
  • A. Kutrzeba-Pojnarowa 1988. Trześniów. Tradycyjna kultura chłopska i kierunki przemian (Refleksje etnografa). Wyd. Muzeum Regionalne PTTK w Brzozowie, s. 103.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333647

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.