Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Consumer Ethnocentrism as a Chance for Region Development
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule dokonano analizy postaw konsumentów wobec produktów regionalnych, która może być ważnym ogniwem przy budowaniu strategii działania na rynkach regionalnych i wykorzystywania nasilającego się umacniania lokalnych tradycji i odrębności. W artykule przytoczono wyniki badań dotyczących postaw etnocentrycznych wśród polskich konsumentów odzwierciedlających się w chęci nabywania polskich produktów. Przeanalizowano również przepisy Unii Europejskiej dotyczące produktów regionalnych. W artykule przeprowadzono dyskusję dotyczącą możliwości wykorzystania postaw etnocentrycznych niektórych grup konsumentów w celu wzmocnienia pozycji regionów i ich rozwoju poprzez kreowanie lub przywrócenie zapomnianych produktów regionalnych.(abstrakt oryginalny)
The article analyzes consumer attitudes towards regional products, which may be an important link in building the strategy on regional markets and in usage of intensified strengthening of local traditions and identities. In the paper there has been shown the results of studies on ethnocentric attitudes among Polish consumers reflecting a desire to buy Polish products. There has been also analyzed the regulations of the European Union on regional products. In the article it has been discussed the possible use of ethnocentric tendencies of certain groups of consumers in order to strengthen the position of regions and their development by creating or restoring the forgotten regional products.(original abstract)
Twórcy
autor
- Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
- 1. Figiel A. (2004), Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, PWE, Warszawa.
- 2. http://www.culinary-heritage.com/
- 3. http://www.ijhar-s.gov.pl/
- 4. http://www.kupujnasze.pl/
- 5. Kucukemiroglu O. (1999), Market Segmentation by Using Consumer Lifestyle Dimensions and Ethnocentrism: An Empirical Study, "European Journal of Marketing", nr 33.
- 6. Kudzia P, Pawelczyk G. (2002), Apetyt na polskie, "Wprost", nr 1018.
- 7. Kupujemy patriotycznie, "Rzeczpospolita", 30.03.2006.
- 8. Maison D. (2004), Utajone postawy konsumenckie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- 9. Marcoux J.S., Filiatrault P., Cheron E. (1997), The Attitudes Underlying Preferences of Young Urban Educated Polish Consumers towards Products Made in Western Countries, "Journal of International Marketing", nr 9.
- 10. Rozporządzenie Rady nr 509/2006 z 20 marca 2006 w sprawie produktów rolnych i środków spożywczych będących gwarantowanymi tradycyjny- mi specjalnościami, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 31.03.2006.
- 11. Rozporządzenie Rady nr 510/2006 z 20 marca 2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych, Dziennik Urzędowy Unii Europej- skiej z 31.03.2006
- 12. Sharma S., Shimp T., Shin J. (1995), Consumer ethnocentrism: a test of antecedents and moderators, "Journal of the Academy of Marketing Science", nr 23.
- 13. Teleżyńska K. (2010), Polskość bywa w cenie, "Poradnik Handlowca", nr 2.
- 14. Uśpiony kapitał samorządów ściany wschodniej, http://www.marketing-news.pl/
- 15. Zakupowy patriotyzm, "Wprost", 2009, nr 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333799