PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 3 (7) [pol.] | 117--127
Tytuł artykułu

Uspołecznienie i komercjalizacja oświaty w Polsce po roku 1999

Warianty tytułu
Socialization and Commercialization of Polish Education System after 1999
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój ekonomiczny i kulturalny kraju zależy od poziomu edukacji jego społeczeństwa. Edukacja jest usługą, której jakość zależy od wartości oferowanej jej głównym klientom - uczniom. W Polsce dyskutuje się najwięcej o finansach i rozwoju gospodarczym kraju, edukacja jest sprawą marginalną. Jednak to wykształcenie jednostek i ich wiedza wpływa na rozwój kraju. Minister edukacji prof. Ryszard Legutko wyznaczając cele polskiej edukacji odwoływał się do przedwojennych tradycji i wzorców inteligenta. Współcześnie, bycie absolwentem uczelni i inteligentem, nie jest tożsame. Ani matura ani dyplom wyższej uczelni nie są żadnymi wyznacznikami. Poziom edukacji warunkuje zakres uczestniczenia, przyszłych absolwentów w życiu społecznym i gospodarczym. Rzetelne wykształcenie gwarantuje i daje szansę młodemu człowiekowi na przeciwstawienie się kulturze masowej oraz powszechnym procesom globalizacji, które prócz dobrodziejstw niosą również zagrożenia - spustoszenie intelektualne, moralne oraz ograniczenie osobowości. (fragment tekstu)
EN
In this article the author examines the process of the transformation of the education system in Poland after 1999, when the education reform was launched. The change in the Polish geopolitical situation and the integration with the EU create great opportunities for the whole economy. There are also new challenges that may be successfully tackled provided that there is knowledge, high level of qualifications and innovations which may be obtained by means of steadfast education. An information society will be competitive only to such an extent to which its economy will be based on knowledge. In modern societies and economies education is the priority area of social activity. The World Bank placed educational and information communication systems amongst the six pillars of knowledge based economy. The commercialization and socialization of the education system is not a guarantee but an opportunity. The quality management system initiated by the Ministry of Education should become an instrument to improve the education system in Poland and its competitiveness on the international market. (original abstract)
Rocznik
Strony
117--127
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Armstrong J., Scott J., The Devil's Advocate Responds to an MBA Students's Claim that Research Harms Learning, "Journal of Marketing", 59, July, 101-106.
  • Badanie 167, Aktualne problemy i wydarzenia, CBOS, maj 2004.
  • Bastiat F., Przeklęty pieniądz, Warszawa, 1865.
  • Bohuszewicz-Kreft M., Rola Klienta w kreowaniu usług, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", 3/2006, str.88, za: Norman R., Service Management: Strategy and Leadership In Sernice Business, John Willey &Sons, Chichester, England 1991, s.79.
  • Chorzewski M., Nabór elektroniczny - szansa współpracy na konkurencyjnym rynku usług oświatowych, Dolnośląska Wyższa Szkoła Służb Publicznych.
  • Flejterski S., Panasuk A., Perenc J., Rosa G., Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 535.
  • Marsh W., Herbert W., Students' Evaluations of University Teaching: Research Findings, Methodological Issues, and Directions for Future Research, "International Journal of Educational Psychology", 11(3), s. 253-388.
  • Ostaszewska A., Kontrowersje wokół interpretacji jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, w: Marketing szkół wyższych, red. G. Nowaczyk, M. Kolasiński, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Poznań 2004, s. 208.
  • Pawłowski K., Polska Liga Bluszczowa, "Forum Akademickie" 2002, Nr 2, s. 32.
  • Polska wobec wyzwań edukacyjnych Unii Europejskiej, red. L. Dziewięcka-Bokun, A. Ładyżyński, Wydaw. UWr., Wrocław 2004 s. 213.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., Dołączanie kompetencji klienta, "Przegląd Organizacji" 2000, Nr 4, s. 40-41.
  • Raport NIK, www.gimnazjum.pl, 2 stycznia 2006.
  • Sadowski A., http://www.rzeczpospolita.pl, 11 sierpnia 2005.
  • Sharrock G., Why Students are not Customers, "Journal of Higher Education Policy and Management" 2000, vol. 22, Nr 2, s. 149-164, za: Ostaszewska A., Kontrowersje wokół interpretacji jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, w: Marketing szkół wyższych, red. G. Nowaczyk, M. Kolasińskiego, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Poznań 2004, s. 208.
  • Sulejewicz A., Pług, miecz i księga: otoczenie szkoły wyższej, w: Uczelnie i ich otoczenie - możliwości i formy współdziałania, pod red. B. Minkiewicz, SGH, Warszawa 2003, s. 19.
  • www.isp.org.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333841

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.