PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 3 (7) [pol.] | 141--153
Tytuł artykułu

Kompetencje i atrakcyjność zatrudnieniowa polskiej młodzieży w ocenie przedsiębiorców różnych sektorów gospodarki

Warianty tytułu
Competencies and Employability of Polish Youth as Assessed by the Entrepreneurs of Different Sectors of Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W czasach dynamicznych przemian gospodarczych i społecznych, stale zmieniających się warunków ekonomicznych, kulturowych i obyczajowych, kompetencje i umiejętności społeczne wydają się być jednym z ważniejszych wymiarów funkcjonowania na rynku pracy młodzieży, rozpoczynającej karierę zawodową. Zdaniem wielu badaczy i praktyków rynku pracy to właśnie kompetencje i predyspozycje osobowościowe w dużym stopniu odpowiadają za sukcesy i porażki w procesie planowania własnej kariery zawodowej, podejmowania związanych z nią decyzji, szacowania ryzyka oraz adaptacji w nowym środowisku pracy. (fragment tekstu)
EN
The article presents parts of the report on the research, which was carried out as a part of the project Prospects and expectations- labour market in Mazowsze for the youth (European Social Fund, The Integrated Operational Program of Regional Development (Measures 2.1) (Leader: Voluntary Labor Corps). 4140 entrepreneurs from Mazowieckie Province, who belong to nine sectors of the economy from five districts of Mazowsze, were asked to fill in a questionnaire. The entrepreneurs were asked about various problems on the labour market, first of all about the competences of the young employees and the characteristics of the youth that the employers are looking for. On the basis of the results of the research, the image of a young employee was created. It turned out that employers are looking for employees who are hard-working, thorough, reliable, responsible and loyal. They do not pay much attention to such features as leadership skills or creativity, which is disturbing and induces to look for links between the preferences of the analysed firms and the low level of innovations as well as the low level of human resources management in Polish firms. In the summary conclusions and recommendations for further research were formulated. (original abstract)
Rocznik
Strony
141--153
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Cavell T., Social Adjustment, Social Performance, and Social Skills: A Tri-Component model of Social Competence, "Journal of Clinical Child Psychology", 1990, Volume 19, No 2.
  • Dodge K.A., Facets of social interpretation and the assessment of social competence in children, in: Childrens peer relation. Issuesin assessment and intervention, red. B.H. Schneider, K.H. Rubin, J.E. Ledingham, Springer-Verlag, New York 1985.
  • Dodge K. A., Murphy R. R., The assessment of social competence of adolescents, in: Adolescent behavior disorders.Foundations and contemporary concerns, red. P. Karoly, J.J. Steffen, Lexington, 1984 Lexington MA.
  • Edukacja dla rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, red. S. M. Kwiatkowski, Z. Sirojć, Warszawa 2006, Wydawnictwo Komendy Głównej OHP.
  • Forgas J. P., Episode cognition and personality: A multidimensional analysis, "Journal of Personality", March 1983, Volume 51, Issue 1.
  • Friborg O., Barlaug D., Martinussen M., Rosenvinge J. H., Hjemdal O., Resilience in relation to personality and intelligence, "International Journal of Methods in Psychiatric Research", 2005, Volume 14, Issue 1.
  • Greenspan S., Social competence and handicapped individuals. Practical implications and a proposed model, "Advances in Special Education", 1981, No 3.
  • Konarski St., Kluczowe znaczenie kompetencji społeczno-psychologicznych we współczesnych koncepcjach i praktyce systemów edukacji ekonomistów i menedżerów, w: Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria, badania, edukacja, red. S. Konarski, Warszawa 2006, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
  • Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, red. S. M. Kwiatkowski, Warszawa 2004, Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Mazurek-Kucharska B., Diagnoza psychologiczna w programach wspierających aktywizację zawodową, w: Praca, kształcenie, partnerstwo, red. M. Kubisz, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2004.
  • Mazurek-Kucharska B., Edukacja ustawiczna i poradnictwo zawodowe w ramach programów pomocowych dla osób bezrobotnych i zagrożonych bezrobociem. Z punktu widzenia psychologa, "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów", Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa styczeń 2005, nr 1.
  • Mazurek-Kucharska B., Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów, w: Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria, badania, edukacja, red. Stanisław Konarski, Warszawa 2006, Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Mazurek-Kucharska, Kompetencje społeczne młodzieży, w: Młodzież na rynku pracy od badań do praktyki. Cz. 2, Badania młodzieży jako podstawa diagnozowania i prognozowania jej sytuacji zawodowej, red. S. M. Kwiatkowski, Z. Sirojć, Oficyna Wydawnicza ASPRA - JR, Warszawa 2006.
  • Nosal Cz., Psychologia decyzji kadrowych. Strategie. Kryteria. Procedury, Kraków 1997, Wydawnictwo profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Pervin L. A., John O. P., Osobowość. Teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
  • Shafer A. B., Relation of the Big Five and Factor V subcomponents to social intelligence, "European Journal of Personality", May/June 1999, Volume 13, Issue 3.
  • Standardy europejskie w zarządzaniu zasobami ludzkimi, red. M. Juchnowicz, Warszawa 2004, Poltext.
  • Żołnierski A., Potencjał innowacyjny polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333849

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.