PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 22 | 117--146
Tytuł artykułu

Świadkowie przemocy na strukturalnym polu minowym : analiza zależności między strukturą grupy a zakresem reakcji na agresję

Warianty tytułu
Bystanders on a Structural Minefield : an Examination of the Relationship Between Structural Characteristics of the Group and the Scope of Reaction to Aggressive Behaviour
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza grupowych uwarunkowań dręczenia szkolnego (ang. bullying) w perspektywie teorii gier. W przypadku tego szczególnego rodzaju przemocy bardzo istotna jest reakcja uczniów będących świadkami przemocy, którzy mogą zachęcić lub zniechęcić dręczycieli do dalszych działań. W artykule przedstawiono model gry ilustrujący zachowanie świadków dręczenia, którzy z jednej strony odczuwają moralny przymus reakcji (zinternalizowana norma nakazująca bronić słabszych), a z drugiej starają się zachowywać podobnie do swoich koleżanek i kolegów (konformizm). Wieloosobowa sekwencyjna gra koordynacji rozgrywana jest w populacji ustrukturyzowanej. W artykule analizowane są wyniki symulacji przebiegu gry dla wybranego zakresu warunków początkowych gry i sieci relacji tworzonych losowo (losowy graf Erdősa-Rényiego). Szerszemu zakresowi reakcji sprzyjają nie tylko silniejsza norma nakazująca reagowanie i niższy stopień konformizmu, ale też czynniki strukturalne. Zależność między gęstością sieci a zakresem reakcji świadków na przemoc jest nieliniowa. Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka gęstość sieci nie sprzyjają interwencji świadków. Występują przy tym interakcje między strukturalnymi i niestrukturalnymi cechami grupy, co oznacza, że różne cechy sieci mogą być mniej lub bardziej korzystne w zależności od siły normy reagowania oraz poziomu konformizmu w grupie. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is to analyse group characteristic related to the problem of bullying, from a game-theoretical perspective. Bullying is a specifi c type of violence that happens in schools and it is a group phenomenon. The behaviour of bystanders can either encourage or discourage potential bullies. The paper presents a game-theoretical model of bystanders' behaviour. It is assumed that bystanders feel morally obliged to defend the victim (internalised norm) but they also want to conform (conformity). In order to analyse the factors that can infl uence the scope of group reaction, a structurally embedded sequential coordination game was played for different initial conditions. Computer simulations were conducted for networks of a specifi c type (Erdős-Rényi random graph). The main aim of analyses was to identify structural features of the group that can enable or block the intervention of bystanders. There is a non-linear relationship between network density and the scope of reaction. Both low and high density can make it harder for the bystanders to oppose the bully. Interactions between structural and non-structural features of the group have been observed. Depending on the strength of the internalized norm and conformity level, different structural characteristics may improve or lower the chances of group intervention. As far as non-structural group characteristics are concerned, there is a positive relationship between the scope of group reaction and the strength of the internalized norm, whereas the level of conformity affects the chances of group intervention in a negative way. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
117--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Chwe, M.S.Y. (2000). Communication and coordination in social networks. Review of Economic Studies, 67(1), 1-16.
  • Coleman, J.S. (1986). Social Theory, Social Research, and a Theory of Action. American Journal of Sociology (Vol. 91), 1309-1335.
  • Coloroso, B. (2002). The Bully, the Bullied, and the Bystander. Nowy Jork: Quill. Harper Collins.
  • Easley, D., Kleinberg, J. (2010). Networks, Crowds, and Markets (Vol. 8). Cambridge University Press.
  • Haman, J. (2014). Gry wokół nas. Socjolog i teoria gier. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Hawker, D.S.J., Boulton, M.J. (2000). Twenty Years' Research on Peer Victimization and Psychosocial Maladjustment: A Meta-Analytic Review of Cross-Sectional Studies. Journal of Child Psychology and Psychiatry 41 (4), 441-455.
  • Jackson, M.O. (2008). Social and Economic Networks. Princeton University Press.
  • Kärnä, A., Voeten, M., Poskiparta, E., Salmivalli, C. (2010). Vulnerable Children in Varying Classroom Contexts: Bystanders' Behaviors Moderate the Effects of Risk Factors on Victimization. Merrill-Palmer Quarterly 56 (3), 261-282.
  • Komendant-Brodowska, A. (2009). Grzech zaniechania. Świadkowie przemocy szkolnej w perspektywie teorii gier. Decyzje, 11, 5-47.
  • Komendant-Brodowska, A. (2013). Między głosem sumienia a więzami przyjaźni. Zachowanie świadków dręczenia (bullying) a struktura klasy szkolnej. Decyzje 20.
  • Komendant-Brodowska, A., Baczko-Dombi, A., Giza-Poleszczuk, A. (2011). Przemoc w szkole. Raport z badań. www.szkolabezprzemocy.pl
  • Olweus, D. (1993). Bullying at School: What we Know and what we can Do. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Rigby, K. (2010). Przemoc w szkole. Jak ją ograniczać. Poradnik dla rodziców i pedagogów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Salmivalli, C. (2010). Bullying and the Peer Group: A Review. Aggression and Violent Behavior, 15 (2), 112-120.
  • Salmivalli, C., Voeten, M. (2004). Connections between Attitudes, Group Norms, and Behaviour in Bullying Situations. International Journal of Behavioral Development, 28 (3), 246-258.
  • Straffi n, P.D. (2006). Teoria gier. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334381

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.