PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 22 | nr 4 | 60--69
Tytuł artykułu

Creating Value for the Organization through Marketing

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: Analyzing value created by marketing should cover at least two important points of view. The first is related to the problem of value created by marketing for customers, and the second is related to the value created for the organization (enterprise). This article is focused on the second point of view. Each organization formulates some expectations toward marketing, and next evaluates the results of using marketing in a more or less systematic way. The purpose of the article is to establish a theoretical model of this evaluation using three dimensions: marketing effectiveness, marketing efficiency and marketing productivity.

Methodology: This study was of a conceptual character.

Findings: In presented concept, the expectations toward marketing and value created by marketing are expressed by marketing performance. In turn, marketing performance can be perceived in the three dimensions of marketing effectiveness, marketing efficiency and marketing productivity.

Originality: The problem of value created by marketing for the organization (enterprise) isn't too often analyzed in the literature. Existing literature offers an analysis all these dimensions but in most cases in separate way or with some important inconsequences. (original abstract)
Rocznik
Tom
22
Numer
Strony
60--69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Czarny, B. and Rapacki, R. (2002). Podstawy ekonomii. Warszawa: PWE.
  • Dzinkowski, R. (2000). The Measurement and Management of Intellectual Capital, http://ciberconta. unizar.es/ftp/pub/docs/IntellCapital_IFAC.pdf.
  • Gao, Y. (2010). Measuring marketing performance: a review and framework. Marketing Review, 10(1): 25-40.
  • Hall, R.E. and Taylor, J.B. (1997). Makroekonomia. Teoria, funkcjonowanie i polityka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Jaworski, B.J. and Kohli, A.K (1993). Market orientation: antecedents and consequences. Journal of Marketing, 57: 53-70.
  • Jobber, D. (2001). Principles and Practice of Marketing. McGraw Hill.
  • Kohli, A.K. and Jaworski, B.J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions and managerial implications. Journal of Marketing, 54: 1-18.
  • Kotler, P. and Keller, K.L. (2012). Marketing Management. Boston: Prentice Hall.
  • Garbarki, L. (2008) (red.). Koszty i efekty działań marketingorych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Kowal, W. (2010). Kontrola skuteczności marketingowej - problem zmienności interpretacji i pomiaru. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Morgan, N.A., Clark, B.H. and Gooner, R. (2002). Marketing productivity, marketing audits, and systems for marketing performance assessment. Integrating multiple perspectives. Journal of Business Research, 55(5): 363-375.
  • Morgan, N.A., Vorhies, D.W. and Mason, C.H. (2009). Market orientation, marketing capabilities and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8): 909-920.
  • Narver, J.C. and Slater, S.F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing, 5: 20-35.
  • Nasiłowski, S. (1996). System rynkowy. Podstawy mikro i makroekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.
  • O'Sullivan, D., Abela, A.V. and Hutchinson, M. (2009). Marketing performance measurement and firm performance. Evidence from the European high-technology sector. European Journal of Marketing, 4(5/6): 843-862.
  • Porter, M.E. and Kramer, M.R. (2011). Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa. Harvard Business Review Polska, maj: 36-55.
  • Urbanowska-Sojkin, E. and Sojkin, B. (2008). Dylematy pomiaru skuteczności działań marketingowych. In: G. Sobczyk (ed.), Współczesny marketing. Strategie. Warszawa: PWE.
  • Wrzosek, W. (2005) (ed.). Efektywność marketingu. Warszawa: PWE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334533

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.