PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 2 | nr 10 | 90--103
Tytuł artykułu

Potencjał intuicyjny jako kompetencja współczesnego menedżera

Autorzy
Warianty tytułu
Intuitive Potential as a Modern Managerial Competence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem referatu jest podjęcie dyskusji nad problematyką potencjału intuicyjnego jako istotnej kompetencji współczesnego menedżera. Artykuł składa się z trzech zasadniczych części. W pierwszej zaprezentowano zmiany uwarunkowań pracy menedżerów, których konsekwencją jest transformacja zachowań oraz ról menedżerskich. Ponadto przedstawiono odpowiadające tym zmianom pożądane kompetencje menedżera, udowadniając, że związane są one z koniecznością posiadania i wykorzystywania przez menedżerów ich potencjału intuicyjnego. Następnie zdefiniowano pojęcie intuicji oraz określono jej cechy charakterystyczne odróżniające ją od racjonalnej analizy. W końcowej części artykułu podjęto próbę zestawienia pojęć kompetencji menedżera oraz potencjału intuicyjnego w celu wykazania zbieżności między tymi kategoriami.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to indicate that intuitive potential is a significant managerial competence. The article consists of three principal parts. The first part presents changes that have taken place in the work conditions of contemporary managers, which have resulted in a transformation of managerial behaviour and roles. Moreover, the author presents the desired competences of modern managers which correspond to the mentioned changes. The author argues that these competences require the possession and use of intuitive managerial potential. In the next part of the article the author defines the ambiguous notion of intuition and indicates its characteristics, which distinguish it from rational analysis. In the final part the author attempts to compare selected characteristics of managerial competence and intuitive potential to demonstrate a convergence between these categories.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
90--103
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Agor, W.H., 1998, Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać, Wydawnictwo Personalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  • Betsch, T., 2008, The Nature of Intuition and Its Neglect in Research on Judgment and Decision Making, w: Plessner, H., Betsch, C., Betsch, T. (eds.), Intuition in Judgment and Decision Making, Lawrence Erlbaum Associates Inc, New York.
  • Bolesta-Kukułka, K., 2003, Decyzje menedżerskie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Clarke, I., Mackaness, W., 2001, Management Intuition: an Interpretative Account of Structure and Content of Decision Schemas Using Cognitive Maps, Journal of Management Studies, vol. 38. iss. 2, March.
  • Delamare Le Deist, F., Winterton, J., 2005, What Is Competence?, Human Resource Developmnet International, vol. 8, no. 1, s. 27-46.
  • Dobrołowicz, W., 2012, Inteligencja intuicyjna a sukces w biznesie, w: Lipka, A., Waszczak, S. (red.), Ekonomia kreatywności. Jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społeczno-gospodarczego, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Drucker, P., 1993, Managing for Results, HarperCollins, New York.
  • Gick, A., Tarczyńska, M., 1999, Motywowanie pracowników, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Hodgkinson, G.P., Sadler-Smith, E., 2003, Complex or Unitary? A Critique and Empirical Reassessment of the Allinson-Hayes Cognitive Style Index, Journal of Occupational and Organizational Psychology, vol. 76.
  • Hogarth, R.M., 2001, Educating Intuition, University of Chicago Press, Chicago.
  • Janowska, Z., 2010, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Janowska-Mihułowicz, M., 2008, Intuicja w podejmowaniu decyzji strategicznych, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 3.
  • Jaremczuk, K., Kaliszczak, L., 2011, Doskonalenie pracy współczesnego menedżera, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 187, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Jarzabkowski, P., Balogun, J., 2009, The Practice of Delivering Integration through Strategic Planning, Journal of Management Studies, vol. 46, no. 8.
  • Jędrzejczyk, W., 2013, Intuicja jako kompetencja menedżerska. W teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem, TNOiK, Toruń.
  • Klein, G., 2003, Intuition at Work: Why Developing Your Gut Instincts Will Make You Better at What You Do?, Currency, Doubleday, New York.
  • Kowalewski, K., 2012, Zarządzanie intuicyjne w przedsiębiorstwach północno-wschodniej Polski, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 737, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 56, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Malewska, K., 2014a, Intuicyjny menedżer a wymogi funkcjonowania współczesnych organizacji, Przegląd Organizacji, w druku.
  • Malewska, K., 2014b, The Intuitive Manager in an Agile Company, Organizacja i Kierowanie, w druku.
  • Oleksyn, T., 2006, Zarządzanie kompetencjami, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Penc, J., 2003, Menedżer w działaniu. Skuteczne działanie i samodoskonalenie, C.H. Beck, t. 2, Warszawa.
  • Sadler-Smith, E., 2008, Inside Intuition, Routledge, New York.
  • Sajkiewicz, A., 2002, Jakość zasobów pracy, Poltext, Warszawa.
  • Simon, H., 1987, Making Management Decisions: the Role of Intuition and Emotions, Academy of Management Executives, February.
  • Szczęsna, A., Rostowski, T., 2004, Zarządzanie kompetencjami, w: Rostowski, T. (red.), Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa.
  • Thomas, M., 2010, Mistrzowskie zarządzanie ludźmi, Tworzenie skutecznego zespołu poprzez motywowanie, wspieranie i przywództwo, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Tokarski, S., 2001, Intuicyjne podejmowanie decyzji w organizacjach o różnej formie własności, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 900, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Woiceshyn, J., 2009, Lessons from "Good Minds": How CEOs Use Intuition, Analysis and Guiding Principles to Make Strategic Decisions, Long Range Planning, no. 42.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171335413

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.