PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 3 | 25--33
Tytuł artykułu

Kompetencje społeczne a osobowość

Autorzy
Warianty tytułu
Social Competence and Personality
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kompetencje społeczne są zespołem złożonych umiejętności nabywanych w toku interakcji z innymi ludźmi i warunkujących skuteczność radzenia sobie w różnego rodzaju sytuacjach społecznych. Umiejętności te mają charakter behawioralny, jednak u podstaw ich uczenia się, rozwijania i wykorzystywania leży osobowość - to przede wszystkim ona decyduje o tym, w jakie sytuacje dana osoba się angażuje, w jaki sposób je spostrzega, jak się w nich zachowuje, oraz o tym, czy i w jakim kierunku je przekształca. (fragment tekstu)
EN
Social competence is a set of complex skills determining social efficiency. The nature of these skills is behavioral and yet they are acquired, developed and used on the basis of personality. According to McAdams, personality is composed of three different levels: (1.) dispositional traits, (2.) personal concerns and (3.) individuality. At the level of dispositional traits, social competence is related to Big Five traits: extraversión (strongly and positively), neuroticism (strongly and negatively), openness to experience, conscientiousness and agreeableness (moderately and positively). At the level of personal concerns, social skills are related both to relatively lasting motives (the motive of achievement and affiliation) and to temporary personal projects. At the level of individuality, they are related to self-esteem, the locus of control and the degree of personality integration. The most important is probably the last factor - the degree of personality integration which determines both the level of social competence and the level of personality maturity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
25--33
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Anderson A., Hattie J., Hamilton R. J., Locus of Control, Self-Efficacy, and Motivation in Different Schools: Is Moderation the Key to Success?, "Educational Psychology" 2005, Vol. 25 (5).
  • Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Boski P., Potrzeba osiągnięć jako psychologiczny czynnik rozwoju społeczno-ekonomicznego, w: Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, red. J. Reykowski, Książka i Wiedza, Warszawa 1976.
  • Carney D.R., Harrigan J.A., It Takes One to Know One: Interpersonal Sensitivity as Related to Accurate Assessments of Others' Interpersonal Sensitivity, "Emotion" 2003, Vol. 3 (2).
  • Dąbrowski K., Dezintegracja pozytywna, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Warszawa 1979.
  • Dąbrowski K., Funkcje i struktura emocjonalna osobowości, Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, Warszawa 1980.
  • Flynn F.J., Having an Open Mind: The Impact of Openness to Experience on Interracial Attitudes and Impression Formation, "Journal of Personality and Social Psychology" 2005, vol. 88 (5).
  • Frost D.E., The Psychological Assessment of Emotional Intelligence, In: Comprehensive Handbook of Psychological Assessment, vol. 4, Red. J.C. Thomas, M. Hersen, Jon Wiley and Sons Inc., New Jersey 2003.
  • Furnham A., Crump J., Whelan J., Validating the NEO Personality Inventory Using Assessor's Ratings, "Personality and Individual Differences" 1997, Vol. 22 (5).
  • Harb G.C., Heimberg R.G., Fresco D.M., The Psychometric Properties of the Interpersonal Sensitivity Measure in Social Anxiety, "BehaviourResearch and Therapy" 2002, Vol 40 (8).
  • Jakubowska U., Wokół pojęcia "kompetencja społeczna" - ujęcie komunikacyjne, "Przegląd Psychologiczny" 1996, nr 39.
  • Jaworowska, A., Matczak, A., Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2001.
  • Little B., Personal Project Analysis: Trivial Pursuits, Magnificent Obsessions and the Search for coherence, In: Personality Psychology: Recent Trends and Emerging Directions, Red. D.M. Buss, N. Cantor, Springer-Verlag, New York 1989.
  • Lopes P.N., Salovey P., Straus R., Emotional Intelligence, Personality, and the Perceived Quality of Social Relationships, "Personality and Individual Differences" 2003, Vol. 35 (3).
  • Loveland J.M., Gibson L.W., Lounsbury J.W., Huffstetler B.C., Broad and Narrow Personality Traits in Relation to the Job Performance of Camp Counselors, "Child & Youth Care Forum" 2005, Vol. 34 (3).
  • Markus, H.R., Kitayama S., Kultura i ja: implikacje dla procesów poznawczych, emocji i motywacji, "Nowiny Psychologiczne" 1993, nr 3.
  • McAdams D.P., Can Personality Change? Levels of Stability and Growth in Personality Across the Life Span, In: Can Personality Change?, Eds. T.F. Heatherton, J.L. Weinberger, American Psychological Association, Washington 1994.
  • McAdams D.P., What Do We Know When We Know Person?, "Journal of Personality" 1995, Vol. 63.
  • McAdams D.P., Diamond A., de St. Aubin E., Mansfield E., Stories of Commitment: The Psychological Construction of Generative Lives, "Journal of Personality and Social Psychology" 1997, Vol. 72 (3).
  • McClelland D.C., The Achievement Society, Van Nostrand, Princeton 1961.
  • McClelland D.C., Human Motivation, Cambridge University Press, London 1987.
  • McClelland D.C., Atkinson J.W., Clark R.A., Lowell E.L., The Achievement Motive, Appleton-Century-Crofts, New York 1953.
  • Mischel W., Zeiss R., Zeiss A., Internal-external Control and Persistence: Validation and Implications of the Stanford Preschool Internal-External Scale, "Journal of Personality and Social Psychology" 1974, Vol. 29.
  • Morgeson F.P., Reider M.H., Campion M.A., Selecting Individuals In Team Settings: The Importance Of Social Skills, Personality Characteristics, And Teamwork Knowledge, "Personnel Psychology" 2005, Vol. 58 (3).
  • Murray G., Judd F., Jackson H., Fraser C., Komiti A., Hodgins G., Pattison P., Humphreys J., Robins G., The Five Factor Model and Accessibility/Remoteness: Novel Evidence for Person-Environment Interaction, "Personality and Individual Differences" 2005, Vol. 39 (4).
  • Pervin L., Psychologia osobowości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
  • Pervin, L.A., John, O.P., Psychologia osobowości: teoria i badania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.
  • Rotter J. B., General Expectancies for Internal Versus External Control of Reinforcement, "Psychological Monographs" 1966, Vol. 80.
  • Sneed C.D., Correlates and Implications for Agreeableness in Children, "Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied" 2002, Vol. 136 (1).
  • Szmigielska B., Społeczno-uczeniowa teoria osobowości Juliana B. Rottera, w: Współczesne koncepcje osobowości, red. A. Galdowa, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1995.
  • Williamson G.G., Dorman W.J., Promoting Social Competence, Communication Skill Builders, San Antonio 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171335591

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.