PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 17 | nr 107 Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 197--206
Tytuł artykułu

Metody segmentacji rynku na podstawie danych symbolicznych

Autorzy
Warianty tytułu
Market Segmentation Methods on the Basis of Symbolic Data
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Stosowanie przez przedsiębiorstwo strategii segmentacji rynku wymaga precyzyjnej informacji o konsumentach. Opis konsumentów i segmentów w sposób pełniejszy umożliwiają dane symboliczne. Struktura danych symbolicznych uniemożliwia bezpośrednią aplikację metod opracowanych dla danych klasycznych (liczby rzeczywiste lub kategorie). Problematyka metod segmentacji dla danych klasycznych jest dość dobrze opisana w literaturze. Natomiast tematyka segmentacji rynku na podstawie danych symbolicznych jest podejmowana w niewielu pracach. Celem artykułu jest zaprezentowanie podejść i metod analizy, jakie można stosować w segmentacji rynku na podstawie danych symbolicznych.(abstrakt oryginalny)
EN
The application of market segmentation strategy requires collecting precise information about customers. Symbolic data enable to characterize customers and market segments in an explanatory way. However, symbolic data complexity prevents direct application of methods intended for classical data situation (real numbers or categories). Segmentation methodology for classical data analysis has been widely discussed in the literature. Whereas the application of symbolic data analysis in market segmentation research is taken in few articles. The aim of the paper is to suggest approaches and introduce methods suitable for symbolic data analysis in market segmentation research. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bock H.H., Diday E. (red.), Analysis of Symbolic Data. Exploratory Methods for Extracting Statistical Information from Complex Data, Springer-Verlag, Berlin 2000.
  • Bravo M.C., Analisis de segmentation en el analisis de datos simbólicos, Universidad Complutense de Madrid (rozprawa doktorska), 2001.
  • Diday E., Noirhomme-Fraiture M. (red.), Symbolic Data Analysis and the Sodas Software, John Wiley & Sons, Chichester 2008.
  • Gatnar E., Symboliczne metody klasyfikacji danych, PWN, Warszawa 1998.
  • Lechevallier Y. (red.), Scientific Report for Unsupervised Classification, Validation And Cluster Representation, ASSO Scientific Report for WP6, 2001.
  • Noirhomme-Fraiture M. (red.), User Manual for SODAS 2 Software, Software Report, ASSO Scientific Report for WP3, 2004.
  • Walesiak M., Segmentacja rynku. Kryteria i metody, [w:] Przestrzenno-czasowe modelowanie i prognozowanie zjawisk gospodarczych, A. Zeliaś (red.), AE, Kraków 2000.
  • Wedel M., Kamakura W.A. , Market Segmentation: Conceptual and Methodological Fundations, Kluwer Academic Publisher, 1998.
  • Wilk J., Miary odległości obiektów opisanych zmiennymi symbolicznymi z wagami, [w:] Klasyfikacja i analiza danych teoria i zastosowania, Taksonomia 13, K. Jajuga, M. Walesiak (red.), Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr , AE, Wrocław 2005.
  • Wilk J., Problemy klasyfikacji obiektów symbolicznych. Symboliczne miary odległości, [w:] Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, i. Garczarczyk (red.), ZN AE w Poznaniu nr 71, Poznań 2006.
  • Wilk J., Interpretacja wyników klasyfikacji obiektów symbolicznych, [w:] Zastosowania metod ilościowych, Ekonometria 18, J. Dziechciarz (red.), Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1151, AE, Wrocław 2007.
  • Wilk J., Cluster Analysis Methods in Symbolic Data Analysis, III Ogólnopolska Konferencja Naukowa im. Prof. Aleksandra Zeliasia nt. "Modelowanie i prognozowanie zjawisk społeczno-gospodarczych", Zakopane, 5-8 maja 2009 r. (w druku), 2009a.
  • Wilk J., Przegląd metod wielowymiarowej analizy statystycznej wykorzystywanych w badaniach segmentacyjnych, [w:] Zastosowania metod ilościowych. Ekonometria 23, J. Dziechciarz (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu (w druku), 2009b.
  • Wilk J., Segmentacja internautów z wykorzystaniem danych symbolicznych i metod klasyfikacji, [w:] Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania, Taksonomia 16, K. Jajuga, M. Walesiak (red). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 47, UE, Wrocław 2009c.
  • Wilk J., Problemy segmentacji rynku z wykorzystaniem metod klasyfikacji i danych symbolicznych, i rozprawa doktorska, 2009d.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336029

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.