Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Nauczanie, czyli przekazywanie określonego zasobu wiedzy, związane jest z osiągnięciem efektu końcowego procesu nauczania, ale także obraniem właściwej do osiągnięcia tego efektu metody. W naukach zarządzania istotne jest, aby metoda prowadziła studentów do zdobycia wiedzy o umiejętnościach zarządzania. Metoda case study, określana też jako studium przypadku, jest jak dotąd najbardziej efektywną drogą do zdobycia tego rodzaju umiejętności . Jako narzędzie nauczania znalazła ona zastosowanie już w latach pięćdziesiątych. Rozpowszechniła się zwłaszcza na Harvardzie, na początku na wykładach i ćwiczeniach, wkrótce stała się dominującą częścią procesu dydaktycznego, wypierając pozostałe metody. Głównym celem tak dynamicznego wdrażania nowej metody nauczania była chęć odejścia od przyswajania wiedzy w kierunku kreatywnego myślenia i działania. Dzięki dokładnej analizie i aktywnej dyskusji studenci uczyli się, jak identyfikować aktualne problemy, poznawali sposoby działania twórców rzeczywistości w danej dziedzinie oraz poznawali realne przyczyny omawianych problemów. Byli także zachęcani do tworzenia własnej analizy problemu, szukania własnych rozwiązań oraz do łączenia nabytej wcześniej wiedzy teoretycznej z praktyką. Z czasem ich umiejętności logicznego myślenia i wyciągania wniosków były coraz większe. Rozwijając przykłady z życia zdobywali bez ryzyka wiedzę, którą mogli wykorzystać w przyszłości. Analizy stawały się coraz bardziej rzetelne a rozwiązania praktyczne. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
91--100
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- But can you teach it?, "The Economist", 22.05.2004.
- Education for Judgement: the artistry of discussion leadership, red. Chistensen C.R., Garvin D.A., Sweet A., Boston Harvard Business School, 1991.
- Jakob R., A wealth of experience for people with vast experience, "New Management", 26.03.2004.
- Kowalski P., Rudolf W., Wykorzystanie metody studium przypadku w nauczaniu marketingu międzynarodowego, w: Marketing - handel - konsument w globalnym społeczeństwie informacyjnym, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 179, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2004.
- Krawczyńska A., Sibińska A., Metody kształcenia menedżerów na wyższych uczelniach, w: Marketing - handel - konsument w globalnym społeczeństwie informacyjnym, "Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica 179", Wyd. Uniw. Łódzkiego, Łódź 2004.
- Szapiro T., Co decyduje o decyzji, WN PWN, Warszawa 1993.
- Vazquez-Dodero J.C., Ortiz E., The case method: the instructor as "choreographer", Notatka techniczna nr 0-300-089 ASNN-6-E, IESE Business School, Barcelona, marzec 2000.
- Vazquez-Dodero J.C., Thinking in an orderly fashion: methods for dealing with prudential problems, Notatka techniczna nr 0-398-012 ASNN-5-E, IESE Business School, Barcelona, październik 2001.
- Yin R. K., Case study research: Design and methods, Newbury Park, 1984, CA: Sage http ://www. hbs. edu/case/index. html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336379