PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 4 | 23--25
Tytuł artykułu

Edukacja ekologiczna dorosłych mieszkańców wsi elementem edukacji całożyciowej

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Do początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku edukację dorosłych traktowano jako dziedzinę funkcjonującą w oderwaniu od edukacji szkolnej. Zmianę w podejściu do tego zagadnienia zapoczątkowała publikacja raportu Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji XXI wieku obradującej pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa, opracowanego dla UNESCO w 1996 roku [2]. W dokumencie tym podkreślano rolę edukacji ustawicznej obejmującej całe życie w kształceniu wiedzy i umiejętności człowieka oraz jego zdolności do oceny sytuacji i podejmowania działań. W raporcie stwierdzono: "Koncepcja edukacji przez całe życie jawi się jako klucz do bram XXI wieku". Stan edukacji dorosłych na terenach wiejskich w Polsce budzi poważne zastrzeżenia. Z diagnozy przedstawionej w Programie Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013 wynika, że niski poziom kształcenia ustawicznego mieszkańców wsi dotyczy osób w przedziale wiekowym 25-64 lata. W 2006 roku tylko 0,61% osób kształcących się w systemie ustawicznym zamieszkiwało obszary wiejskie. Poważne braki stwierdzić można również w edukacji ekologicznej ludzi dorosłych. (fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
23--25
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Akademia Pomorska w Słupsku
Bibliografia
  • [1] Final Report Third International Conference on Adult Education. UNESCO, Tokyo 1972.
  • [2] J. Delors (red.), 1998. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO. Tłum. W. Rabczuk. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich. Warszawa.
  • [3] P. F. Drucker, Społeczeństwo pokapitalistyczne. Tłum. G. Kranas. PWN, Warszawa.
  • [4] A. Kowalak 1998. Problemy ekorozwoju wsi w procesie integracji z Unią Europejską, (w:) A. Kowalak (red.), VIII Ogólnopolskie Forum Ekologia Wsi. Wyd. CEEW, Krosno.
  • [5] A. Kowalak 2011. Edukacja a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich. "Edukacja Biologiczna i Środowiskowa" 4/2011 s. 21-28.
  • [6] A. Kowalak 2012. Andragogika wobec zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Uniwersytet Jana Kazimierza w Kielcach (w druku).
  • [7] T. Krynicka-Tarnacka, G. Wnuk, Z. Wojtkowicz, 2005. Geografia Polski dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wydawnictwo SOP Oświatowiec.
  • [8] J. Kuźma, 1986. Doradztwo rolnicze. PWN Warszawa s. 11.
  • [9] Making European Area of Lifelong learning a Reality - 11. 2001.
  • [10] Cz. Maziarz, 1984. Andragogika rolnicza. PWN Warszawa, s. 12.
  • [11] Narodowy Program Rozwoju Wsi Polskiej - Edukacja. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, 1999.
  • [12] OECD Report "The Knowledge Bassed Economy" OECD/GD (96) 102.
  • [13] T. Pilch, 2009. Uniwersytet ludowy. Materiały na zjazd Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych RP. Warszawa, s. 1999.
  • [14] W. McLeod Rivera, M. Qamar Kalim, 2003. Agricultural eźtension, rural development and the food security challenge. Extension, Education and Communication Service, Research, Extension and Training Division Sustainable Development Department Food And Agriculture Organization of the United Nations, Rome.
  • [15] I. Solarz, 1928. Wiejskie Uniwersytety Ludowe, "Polska Oświata Pozaszkolna", nr 4-5/128.
  • [16] L. Tuszyńska, 2010. Strategia edukacji zrównoważonego rozwoju i jej realizacja w polskiej szkole, (w:) Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy, L. Tuszyńska (red. nauk.), Warszawa.
  • [17] Ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw DzU 2011. 205, p. 1206.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336759

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.