PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | z. 71 | 243--259
Tytuł artykułu

Changing BI Paradigms Reflecting Service Oriented Business Intelligence

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zmiana paradygmatów w zakresie inteligentnych systemów komputerowych ukierunkowanych na klienta
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Business Intelligence promises improved decision making. To meet the changing business requirements, BI has to reduce latency between data acquisition and decision. As a result of growing needs, concepts like Real Time, Active, Operational, Business Performance Management or embedded BI are introduced in the literature. Nevertheless, the technical implementation prevents the realization of these concepts. Thus, overloaded infrastructures and heterogeneous system landscapes avoid further evolution. To prevent this lack of system integration and performance, we address the changing BI paradigms through a service-oriented approach. Hence, the novel BI concepts and Service-oriented Business Intelligence (SoBI) theories are illustrated and combined in a uniform artifact. The construct is developed by using reference modeling. As a result, a SoBI reference architecture accrues, which becomes validated successfully and provides a basis for future implementations. This paper offers a flexible approach that reduces the latency in order of dynamic market environments. (original abstract)
Inteligentne systemy komputerowe pomocne są w procesie wspomagania decyzji do zmieniających się wymagań biznesowych. System BI ma zmniejszyć opóźnienie między procesami akwizycji danych i podejmowania decyzji. Niemniej w praktyce trudna jest strona techniczna dotycząca realizacji tych koncepcji. Aby uniknąć problemów związanych z integracją i wydajnością systemu, możemy dostosować się do zmieniających się paradygmatów BI przez podejście zorientowane na usługi. Stąd nowe koncepcja BI zorientowana na usługi Business Intelligence. W publikacji przedstawiono elastyczne podejście, które zmniejsza opóźnienia w dynamicznym środowisku rynkowym.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
243--259
Opis fizyczny
Twórcy
  • Freiberg University of Technology, Germany
  • Freiberg University of Technology, Germany
Bibliografia
  • 1. Gluchowski P., Gabriel R., Dittmar C.: Management Support Systeme und Business Intelligence; Springer; Berlin 2008.
  • 2. Hackathorn R.: Minimizing Action Distance; at: http://www.tdan.com/view-articles/5132/; last access 2012-12-11; 2003.
  • 3. Dayal U., Wilkinson K., Simitsis A.: M. Castellanos; Business Processes Meet Operational Business Intelligence;IEEE Data Eng. Bull; 2009.
  • 4. Golfarelli M., Rizzi S., Cella I.: Beyond Data Warehousing; DOLAP; USA; November; 1-6; 2004:
  • 5. Davis J., Imhoff C., White C.: Operational Business Intelligence: The State-of-the-Art; at: http://www.b-eye-network.com/files/Operational%20BI%20Research%20Report.pdf; last access 2012-12-20; 2009.
  • 6. Chaudhuri S., Dayal U.: An Overview of Data Warehousing and OLAP Technology; ACM SIGMOD Record; 26; 1; March;65-74; 1997.
  • 7. Fettke P., Loos P.: Referenzmodellierungsforschung; Wirtschaftsinformatik; 46; 5; May; 331-340; 2004.
  • 8. Chamoni P., Gluchowski: Integrationstrends bei Business-Intelligence-Systemen; Wirtschaftsinformatik; 46; 2;February; 119-128; 2004.
  • 9. Schulze K.D.: Besbak U., Dinter B.: Business Intelligence-StudieSteriaMummert Consulting; Hamburg 2009.
  • 10. Wilkes S., Harby J.: A move to drive industry standardization of SOA;at: http://xml.coverpages.org/SOA-blueprintsConceptsV05.pdf; last access 2012-12-04; 2004.
  • 11. Martens B., Teuteberg F.: Risk and Compliance Management for Cloud Computing Services: Designing a Reference Model; AMCIS; USA; August; 1-10; 2011.
  • 12. Frank U.: Evaluation of Reference Models; in Peter Fettke and Peter Loos (Eds.) Reference Modeling for Business Systems Analysis; IGI Publishing; 118-139; 2007.
  • 13. Sacu C., Spruit M.: BIDM: The Business Intelligence Development Model; ICEIS; Portugal; 288-293; 2010.
  • 14. Eckerson W.: TDWI Report Series Best Practices in Business Performance Management; at: http://www.olap.it/Articoli/2004_Best_Practices_Business_Report.pdf; last access 2012-12-12; 2004.
  • 15. Eckerson W.: Pervasive business intelligence Techniques and Technologies to Deploy BI on an Enterprise Scale; at: http://www.strategycompanion.com/_Download/TDWI_BPR_PerBI_StrategyCompanion.pdf; last access 2012-12-12; 2008.
  • 16. Russom P.: TDWI best practices Report operational datawarehousing; at: http://tdwi.org/research/list/tdwi-best-practices-reports.aspx; last access 2012-12-13; 2010.
  • 17. Russom P.: TDWI Next Generation Data Integration; at: http://tdwi.org/webcasts/2011/04/next-generation-data-integration.aspx; last access 2012-12-11; 2011.
  • 18. Chaudhari M., Dietrich W.: A Distributed Event Stream Processing Framework for Materialized Views over Heterogeneous Data Sources; VLDB; Singapore; September; 13-18; 2010.
  • 19. Hackathorn R.: What is Active Business Intelligence?; at: http://www.information-management.com/issues/20020501/5171-1.html; last access 2012-12-12; 2001.
  • 20. Dinter B.: Einsatzmöglichkeiten serviceorientierter Architekturen in der Informationslogistik; in Jochen Töpfer and Robert Winter (Eds.) Active Enterprise Intelligence; Berlin; Springer; 221-242; 2008.
  • 21. Nijkamp E., Oberhofer M.: Embedded Analytics in Front Office Applications; in Johann Freytag (Eds.) LNI; 144; Springer; 449-459; 2009.
  • 22. Martin W.: Performance Management and Analytics;at: http://www.wolfgang-martin-team.net/BI-BPM-SOA.php; last access 2012-12-11; 2012.
  • 23. Buder J., Felden C.: Deducing demands at business-intelligence-systems beyond unbundling within the European energy markets; ECIS; Verona; June; 3305-3317; 2009.
  • 24. TEC; Business Intelligence and Data Management; at: http://bi.technologyevaluation.com/; accessed 2012-12-17; 2012.
  • 25. Cooper H.M.: Synthesizing Research: A Guide for Literature Reviews. Thousand Oaks, Sage Pubn.
  • 26. Webster J., Watson R.T.: Analyzing the past to prepare for the future: writing a literature review; MIS Quarterly; 26; 2; 13-23; 2002.
  • 27. Wu L., Barsh G., Bartolini C.: A Service-oriented Architecture for Business Intelligence; SOCA; 279-285; 2007.
  • 28. Awad M., Abdullah M.S., Ali A.B.M.: Extending ETL framework using service oriented architecture; Procedia Computer Science; 3; 110-114; 2011.
  • 29. Bucher T., Gericke A., Sigg S.: Process-centric business Intelligence; BPM Journal; 15; 3; 408-429; 2009.
  • 30. Chan L.K., Sim Y.W., Yeoh W.: A SOA-Driven Business Intelligence Architecture; IBIMA; 1-7; 2011.
  • 31. Dinter B., Stroh F.: Design Factors for Service-oriented Architecture Applied to Analytical Information Systems: an Explorative Analysis. ECIS, June 1-12, Verona 2009.
  • 32. Gordon S., Grigg R., Horne M., Thurman S.: Service-Oriented Business Intelligence; The Architecture Journal; 6; 1; January; 23-32; 2006.
  • 33. Nguyen T.M., Schiefer S., Tjoa A.M.: Sense & response service architecture (SARESA); DOLAP; New York; 77-86; 2005.
  • 34. Panian Z.: How to Make Business Intelligence Actionable through Service-oriented Architecture; WSEAS; 5; 5; 210-221; 2008.
  • 35. Vogt T., Neuhaus S., Linden M., Chamoni P.: Business-Intelligence-Konzept auf Basis einer Event-Driven Service-Oriented Architecture; in Barbara Dinter and Robert Winter (Eds.) Synergiendurch Integration und Informationslogistik; 217-229, 2008.
  • 36. Müller R.M., Linders S., Pires L.F.: Business Intelligence and Service-oriented Architecture; Information Systems Management; 27; 2; August; 168-187; 2010.
  • 37. Felden C., Buder J.: Integrated Information Supply for Decision Support in Grid Companies; BISE 4; 1; February; 15-29; 2012.
  • 38. Flick U.: An Introduction to qualitative Research; London: SAGE; 2009.
  • 39. Likert R.: A Technique for the Measurement of Attitudes; Archives of Psychology; 22; 140; 1-55; 1932.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171336959

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.