Czasopismo
2012
|
nr specjalny (lipiec-sierpień) tom 3 Trendy i wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku
|
358--366
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Financial Knowledge of Lower Secondary School Youth and Its Importance in Sustainable Development
Języki publikacji
Abstrakty
Celem opracowania jest ocena poziomu wiedzy i umiejętności finansowych młodzieży gimnazjalnej, a także określenie czynników, które je determinują. Analiza statystyczna badanego materiału obejmowała sumaryczne mierniki statystyczne oraz nieparametryczny test chi kwadrat (χ2). Jak wynika z przeprowadzonych badań, gimnazjaliści cechują się przeciętnym poziomem kompetencji z zakresu finansów. O poziomie świadomości finansowej gimnazjalistów decydują: płeć ucznia, miejsce zamieszkania oraz liczebność rodziny, w której wychowuje się gimnazjalista. Wyższym poziomem wiedzy finansowej cechują się dziewczęta, uczniowie z terenów miejskich, oraz gimnazjaliści, których rodzina składa się z 3-4 osób. Głównym źródłem wiedzy finansowej dla uczniów gimnazjum jest szkoła (75% wskazań). Obszarem wiedzy, w którym należy podjąć działania mające na celu poprawę wiedzy finansowej są zagadnienia związane z teorią stopy procentowej. (abstrakt oryginalny)
The aim of the paper is to assess financial awareness of lower secondary school youth as well as to indicate the factors, which determine the state of the pupils' financial knowledge. The statistical analysis comprised structure indicators and non-parametric chi-square test (χ2). As it results from the studies, lower secondary school pupils reveal an average level of competences in the area of finances. The level of lower secondary school pupils' financial awareness is determined by the pupil gender, place of residence and the family size, in which the pupil is growing up. Girls, pupils from urban areas and lower secondary school pupils whose families are composed of between 3 and 4 persons revealed a higher level of financial knowledge. The main source of financial knowledge for the lower secondary school pupils is their school (75% of indications). The area of knowledge, which needs activities aimed at improvement of financial literacy, comprises problems connected with the theory of interest rate. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
358--366
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Bibliografia
- Czemu służy edukacja finansowa, http://www.dolceta.eu/polska/Mod7
- Financial Literacy among 10-15 years old children, Danske Bank, http://www.danskebank.com/da-dk/CSR/samfund/finansiel-forstaaelse
- Iwanicz-Drozdowska M., Działania w zakresie edukacji finansowej w Polsce, (w:) Iwanicz-Drozdowska M. (red.), Edukacja i świadomość finansowa. Doświadczenia i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
- Iwanicz-Drozdowska M., Nowak A.K., Rola i znaczenie edukacji finansowej, (w:) Iwanicz-Drozdowska M. (red.), Edukacja i świadomość finansowa. Doświadczenia i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
- Krzyminiewska G., Kultura ekonomiczna młodzieży wiejskiej i jej znaczenie w rozwoju społeczno-gospodarczym obszarów wiejskich, Wydawnictwo UE, Poznań 2010.
- Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- O projekcie, http:// www.uniwersytet-dzieciecy.pl/uniwersytet
- Wskaźniki zrównoważonego rozwoju Polski, GUS, Urząd Statystyczny w Katowicach, Katowice 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337037