PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 2 | 115--127
Tytuł artykułu

Znaczenie wychowania w rodzinie

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rezultatem wychowania rodzinnego winna być jednostka uspołeczniona, związana uczuciowo z określonymi zbiorowościami, skłonna i zdolna do twórczego uczestniczenia w określonej kulturze. Bardzo ważnym czynnikiem w rozwoju człowieka przez wychowanie jest wspólnota, a zwłaszcza wspólnota rodzinna. Świadomość posiadania dla siebie rodziców i rodzeństwa oraz poczucie pewności, że nie jest się odrzuconym, że należy się do każdego z członków rodziny, wywiera ogromny wpływ na rozwój uczuć. Najlepsze potencjalne warunki rozwoju dziecka stwarza rodzina naturalna pełna, ze względu na obecność zarówno matki, jak i ojca. To "my" jest posagiem na całe życie człowieka. Decyduje o jego przyszłej wartości społecznej i zdolności do życia we własnej, założonej przez siebie rodzinie. Wspólnota rodzinna przeżyta przez dziecko jest fundamentem do tworzenia wspólnot większych, szerszych. To właśnie ze wspólnoty rodzinnej wyrośnie z czasem przeżycie tej wspólnoty, jaką jest Ojczyzna. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
115--127
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Biddulph, S. 1998. Jeszcze więcej sekretów szczęśliwego dzieciństwa, Poznań.
  • Braun-Gałkowska, M. 1987. Psychologia domowa, Olsztyn.
  • Bula, M. 1984. Rodzina środowiskiem pełnego rozwoju człowieka, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, pod red. F. Adamskiego, Kraków.
  • Cudak, H. 1995. Szkice z badań nad rodziną , Kielce.
  • Czapow, Cz. 1968. Rodzina a wychowanie, Warszawa.
  • Głaz, S. 1980. Rodzina i dziecko, pod red. M. Ziemska, Warszawa.
  • Głaz, S. Grzeszek, K. Wiśniewska, J. 1996. Rodzina. Biologiczne i psychologiczne podstawy jej funkcjonowania, Kraków.
  • Grochociński, M. 1980. Kultura pedagogiczna rodziców, w: Rodzina i dziecko, pod red. M. Ziemska, Warszawa.
  • Grzeszkiewicz, G. 1999. Rola pracy w wychowaniu rodzinnym dziecka w wieku przedszkolnym, "Wychowanie na co dzień" Nr 12.
  • Janke, A.W. 1995. Uwarunkowania podmiotowości, w: Pedagogiczna relacja rodzina-szkoła - dylematy czasu przemian / red. Andrzej W.Janke, Bydgoszcz.
  • Kutiak, K. 1998. Warunki wychowawcze rodziny środowiska wiejskiego: (wybrane zagadnienia), Warszawa.
  • Narczewska, M. 2001. Czy kary są koniecznym składnikiem wychowania?, "Wychowanie na co dzień" Nr 9.
  • Okoń, W. 1996. Wychowanie w rodzinie, w: Nowy Słownik Pedagogiczny, Warszawa.
  • Pecyna, M.B. 1998. Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, Warszawa.
  • Siemek, D. 1982. Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego. Rodzina i dom, Warszawa.
  • Siemek, D. 1986. Problemy wychowawcze wieku dorastania, Warszawa.
  • Słownik języka polskiego, Warszawa 1988.
  • Styrna, S. 1984. Znaczenie wychowania w rodzinie dla rozwoju osobowego dziecka, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, pod red. F.Adamskiego, Kraków.
  • Sujak, E. 1972. Sprawy ludzkie, Kraków.
  • Śledzianowski, J. 2000. Więź dzieci z ojcami w okresie wczesnoszkolnym, "Wychowanie na co dzień" Nr 6.
  • Ziemska, M. 1969. Postawy rodzicielskie, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337299

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.