Czasopismo
1999
|
Polityka społeczna wobec reform : materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Ustronie Wielkopolskie, 26-28 czerwca 1999
|
131--137
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W ciągu ostatnich lat w Polsce niewiele mówiono o potrzebie podejmowania świadomych działań skierowanych na podnoszenie jakości usług zdrowotnych. Nie zajmowano się w sposób uświadomiony problemem poprawy jakości usług w ośrodkach służby zdrowia. Obecną sytuację ułatwiły i wymusiły długo oczekiwana nowelizacja ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, reforma ubezpieczeń zdrowotnych oraz wkraczające na nasz rynek instrumenty obszaru nie regulowanego (normy ISO, nagrody jakości, programy akredytacji, np. Program Akredytacji Szpitali Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia). Nowelizacja ustawy przyczyniła się do usamodzielnienia publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz stworzyła możliwość świadczenia usług odpłatnie. Reforma ubezpieczeń zdrowotnych eksponuje, wręcz wymusza obowiązek i odpowiedzialność personelu za jakość świadczonych usług w tym obszarze, natomiast normy ISO, programy akredytacji szpitali wspomagają - głównie od strony organizacyjnej - uzyskanie poziomu zakontraktowanej usługi w służbie zdrowia. Instrumenty obszaru nie uregulowanego będą więc zapewniały uzyskanie poziomu zakontraktowanej usługi. W tym miejscu nasuwa się pytanie: jak rozumieć jakość usług w służbie zdrowia? (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
131--137
Opis fizyczny
Twórcy
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, doktorant
Bibliografia
- Gaster L.: Quality in Public Services Managers' Choices. Buchingam-Philadelphia 1995.
- Sacket D.L., Straus S., Richardson W.S., Rosenberg W., Haynes R.B.: How to Practice and Teach EBM. London 1999.
- Krakowiak A.: Wstęp do metodologii badań satysfakcji. Przykładowe badanie pacjentów poradni. Kraków 1996.
- Goleman D.: Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina of Poznań 1997.
- Hauke E. i in.: Poradnik dla zapewnienia jakości w szpitalu. Wskazówki do praktycznego użytku. Warszawa 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171337651