PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 73 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu | 689--699
Tytuł artykułu

Transnarodowe korporacje handlowe i ich wpływ na gospodarkę krajów goszczących

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Transnational Retail Corporations and their Impact on the Host Country Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest wpływ transnarodowych korporacji handlowych na kraje goszczące. Przeanalizowano w nim pokrótce rozwój procesu internacjonalizacji handlu w kontekście warunkujących go czynników zewnętrznych i wewnętrznych, którego rezultatem jest pojawienie się transnarodowych korporacji handlowych konkurujących w skali ogólnoświatowej. Podjęto próbę określenia cech transnarodowej korporacji handlowej, w świetle różnic w definiowaniu korporacji transnarodowej oraz specyfiki działalności handlowej. W artykule zasadniczo pominięto negatywne aspekty funkcjonowania KTN, a uwagę skupiono na pozytywnym wpływie, jaki mają detaliści transnarodowi na gospodarki krajów goszczących i możliwościach włączenia się w ogólnoświatowe łańcuchy dostaw otwierające się przed współpracującymi z nimi dostawcami. Rozważania zostały zilustrowane przykładami z rynku polskiego.(abstrakt autora)
EN
The paper deals with the problem of retail transnational corporations' impact on host countries. The short description of retail internationalization process in context of its internal and external conditioning factors is presented to justify the transnational retailers' foundation. The attempt is made to identify the characteristics of transnational retailers taking into account the differences in definitions of transnational corporation and specify of retail activity. In the paper the negative impact on host countries is neglected whereas the positive impact on the economy of host markets is discussed; mainly the opportunities for the local producers cooperating with the retailers to join the international supply networks. Some examples from the Polish market of such possibilities are presented.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • D. Gilbert, Retail Marketing Management, Pearson Education Limited, Harkow, England 1999, s. 315.
  • M. Sławińska, Procesy internacjonalizacji w handlu detalicznym, "Handel Wewnętrzny" 2004, nr 4-5, s. 15.
  • S. Brown, S. Burt, Conclusion - retail internationalisation: past imperfect, future imperative, "European Journal of Marketing" 1992, Vol 26, No. 8-9.
  • N. Aleksander, Internationalisation: interpreting the motives, [w:] International Retailing. Trends and Strategies, red. P.J. McGoldrick, G. Davies, Financial Times Pitman Publishing, London 1995, s. 85.
  • A. Goldman, Internationalization of Retailing: Strategies, Technology and Global Scope Retailer, Jerusalem School of Business Administration, August 1993, s. 1-32.
  • H.M. Leknes, Ch. Carr, Globalisation, International Configurations and Strategic Implications: The Case of Retailing, "Long Range Planning" 2004, No. 37, s. 29- 49.
  • N. Wrigley, N.M. Coe, A. Currah, Globalizing retail: conceptualizing the distribution-based transnational corporation (TCN), "Progress in Human Geography" 2005, Vol. 29, No. 4, s. 438.
  • A. Zorska, Korporacje transnarodowe: Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa 2007.
  • C. Bartletta i S. Ghoshala (1993) za: Cz. Mesjasz, Ewolucja mechanizmów koordynacji w przedsiębiorstwach międzynarodowych, [w:] Innowacyjne systemy i metody zarządzania międzynarodowego, red. M. Trocki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008.
  • R. Gulati, N. Nohria, A. Zaheer, Strategic Networks, "Strategic Management Journal" 2000, Vol. 21, s. 203-215.
  • A. Currah, N. Wrigley, Networks of organizational learning and adaptation in retail TNCs, "Global Networks" 2004, Vol. 4, Iss. 1, s. 1-23.
  • red. M. Sławińska, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2010, s. 149-159.
  • H. K. Nordas, Gatekeepers to consumer markets: the role of retailers in international trade, "The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research" 2008, Vol. 18, No. 5, s. 449-472.
  • J. Roik, Eksport polskiej żywności przez sieci handlowe sięgnie 3 mld zł, www.roik.pl/eksportpolskiej-zywnosci-przez-sieci-handlowe- siengnie-3-mld-zl/.
  • R. Norman, R. Ramirez, From value chain to value constellations: designing interactive strategy, "Harvard Business Review" July-August 1993.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338115

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.