PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 74 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: marketing w działalności podmiotów rynkowych | 305--317
Tytuł artykułu

Rola ontologii w handlu elektronicznym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Ontology in Electronic Commerce
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto próbę wykorzystania ontologii w obszarze handlu elektronicznego. W tym celu dokonano identyfikacji roli technik semantycznych w obszarze e-commerce oraz przeprowadzono analizę dostępnych w tym zakresie technik i standardów. Rozważania poparto studium praktycznym - autorską ontologią wspierającą standard e-commerce 3.0. Całość kończą wnioski z przeprowadzonych badań.(abstrakt autora)
EN
The paper attempts to present the application of ontology in e-commerce. For this purpose the identification of available semantic techniques in e-commerce was made. The analysis of available techniques and standards was also made. The practical example of authors' ontology supporting e-commerce standard 3.0 was proposed. The paper is finished with the conclusions from the conducted research(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • M. Hepp, GoodRelations: An Ontology for Describing Products and Services Offers on the Web, w: EKAW 2008 LNCS 5268, red. A. Gangemi, J. Euzenat, Springer-Verlag Berlin- Heidelberg 2008, s. 329-346.
  • S. Sendhilkumar, T.V. Geetha, Concept based Personalized Web Search, w: TMRF e-Book Advances in Semantic Computing, red. J. Boley, V. Akerkar, 2010, nr 2, s. 79-102.
  • C. Shahabi, Y.S. Chen, Web Information Personalization: Challenges and Approaches, w: Databases in Networked Information Systems Third International Workshop, red. G. Goos, J. Hartmanis, J. van Leeuwen, Lecture Notes in Computer Science 2822, Springer 2003, s. 1-10.
  • Najlepsze sklepy internetowe w Polsce, Raport z 20 listopada 2010, http://interaktywnie.com/ biznes/artykuly/e-commerce/najlepsze-sklepy-internetowe-w-polsce raport-18215.
  • T.S. Gruber, A translation approach to portable ontology specifications, "In Knowledge Acquisition" 1993, No. 5,
  • B. Smith, Preprint version of chapter "Ontology", w: Blackwell Guide to the Philosophy of Computing and Information, red. L. Floridi, Oxford Blackwell 2003, s. 155-166.
  • T. Berners-Lee, J. Hendler, O. Lassila, The semantic web. Scientific American, Web Ontology Language OWL Guide Version, Maj 2001, www.w3.org/TR/owl-guide/.
  • D. Norton, R. Kaplan, The balanced scorecard: measures that drive performance, "Harvard Business Review" 1992, No. 70(1).
  • M. Uschold, M. King, S. Moralee, Y. Zorgios, The Enterprise Ontology, "The Knowledge Engineering Review" 1998, nr 13(1),
  • J.D. Morecroft, Executive Knowledge, Models, and Learning, w: Modeling for Learning Organizations, red. J.D. Morecroft, J.D. Sternman, Portland: Productivity Press. Ontological Issues in Knowledge Sharing IJCAI-95, Montreal 1994, s. 3-28.
  • D. Fensel, Y. Ding, B. Omelayenko, E. Schulten, G. Botquin, M. Brown i in., Product Data Integration in B2B E-Commerce, "IEEE Intelligent Systems" 2001, No. 16(4), s. 54-59.
  • L. Obrst, R.E. Wray, K. Liu, Ontological Engineering for B2B Ecommerce, "Proceedings of the International Conference on Formal Ontology in Information Systems (FOIS'01)", USA 2001,
  • X. Zou, X. Luan, Semantic Resolution for E-Commerce, "In Proceedings of the 1st International Joint Conference on Autonomous Agents and Multiagent Systems (AAMAS-02)", 2002,
  • O. Corcho, A. Gomez-Perez, Solving Integration Problems of Ecommerce Standards and Initiatives through Ontological Mappings, "Proceedings of the Workshop on E-Business and Intelligent Web at the Seventeenth International Joint Conference on Artificial Intelligence" (IJCAI- 2001), Seattle, USA 2001, s. 1-10.
  • R. Tolksdorf, C. Bizer, R. Eckstein, R. Heese, Business to Consumer Markets on the Semantic Web, "Proceedings of the On The Move to Meaningful Internet Systems OTM 2003 Workshops", Włochy 2003,
  • Y. Zhao, K. Sandahl, Potential Advantages of Semantic Web for Internet Commerce, "Proceedings of the International Conference on Enterprise Information Systems (ICEIS)", Angers, Francja 2003,
  • Y. Zhao, J. Lövdahl, A Reuse-Based Method of Developing the Ontology for E-Procurement, "Proceedings of the Nordic Conference on Web Services (NCWS)", Växjö, Szwecja 2003,
  • D. Beneventano, F. Guerra, S. Magnani, M. Vincini, A Web Service based framework for the semantic mapping amongst product classification, "Journal of Electronic Commerce Research" 2004, No. 5(2),
  • L. Morgenstern, D. Riecken, SNAP: An Action-Based Ontology for E-commerce Reasoning, IBM T.J. Watson Research Center Hawthorne, FOMI, Nowy Jork 2005.
  • T. Lee, J. Chun, J. Shim, S. Lee, An Ontology-Based Product Recommender System for B2B Marketplaces, "International Journal of Electronic Commerce" 2006, No. 11(2),
  • L. Zhang, M. Zhu, W. Huang, A Framework for an Ontology-based E-commerce Product Information Retrieval System, "Journal of Computers" 2009, No. 4(6),
  • Y. Feng, H. Xu, X. Fang, An Intelligent Recommendation Method of E-Commerce Based on Ontology, "International Conference on Business Intelligence and Financial Engineering" Beijing, Chiny 2009.
  • M. Hepp, GoodRelations: An Ontology for Describing Products and Services Offers on the Web, w: EKAW 2008 LNCS 5268, red. A. Gangemi, J. Euzenat, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2008,
  • www.amazon.com.
  • www.overstock.com.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338131

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.