PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 6 (44) Rozwój gospodarczy w świetle ekonomii behawioralnej | 101--119
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna jako forma komunikacji wewnętrznej na przykładzie Domu Maklerskiego WDM S.A.

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizational Culture as a Form of Internal Communication. The Case of Booking House WDM Stock Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule, wychodząc od związków komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej, które w każdej organizacji kształtują się i warunkują nawzajem, starano się przedstawić kulturę organizacyjną jako autonomiczny układ komunikacji wewnętrznej wpływający na postawy członków organizacji. Układ ten obejmuje zarówno nadawców określonych treści w postaci właścicieli i zarządzających organizacją, jak i odpowiednie kanały i nośniki informacji reprezentowane przez artefakty kultury organizacyjnej, specyficzną zawartość komunikatu przekazującą preferowane przez nadawców wartości, normy czy wzorce zachowań oraz odbiorców w postaci członków organizacji. Wyodrębnia się również specyficzny cel takiej komunikacji determinujący zmianę bądź modyfikację postaw pracowników zgodną z preferencjami organizacji. Gdy akceptują oni ten przekaz i przyjmują oczekiwane postawy bądź nie mogą go zaakceptować, ich reakcja może być traktowana jako sprzężenie zwrotne. Identyfikacja kultury organizacyjnej jako układu komunikacyjnego odbyła się na podstawie studium przypadku Domu Maklerskiego WDM S.A. Dochodząc do określonych konstatacji, dokonano w badanej firmie diagnozy kultury organizacyjnej, wykorzystując model wartości konkurujących Camerona i Quinna, przeprowadzono badania ankietowe oraz wykorzystano wnioski z obserwacji uczestniczącej, jako że autor jest wieloletnim pracownikiem przedmiotowej firmy.(abstrakt oryginalny)
EN
The author presents, on the basis of the relations between internal communication and organizational culture which are mutually joined in each organization, the organizational culture as an independent system of internal communication which influences attitudes and behaviour of employees. This system includes both owners and managers, considered as senders of some messages, channels of information, represented by artifacts, cultural values and norms and behavioural patterns shared by receivers of messages. The aim of such communication oriented to the change or modification of employees' attitudes according to expectations of the organization is formulated as well. If they accept such message and react in the proper way or if they are not able to accept it, their reaction can be considered as feedback. The identification of organizational culture as a system of internal communication is exemplified by Booking House WDM Stock Company. The diagnose of organizational culture within this company is made according to of Cameron and Quinn's model of competing values, empirical research carried out by the author and his own experience obtained during several years of the work in this organization.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Cameron KS., Quinn R.E., Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiany, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • Dulnik K., http://komunikacjaworganizacji.blogspot.com [8.02.2013].
  • Filipiak M., Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Wyd. UMCS, Lublin 2003.
  • Forlicz S., Informacja w biznesie, PWE, Warszawa 2008.
  • Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, wyd. II zm., PWE, Warszawa 2007.
  • http://komunikacjaworganizacji.blogspot.com [8.02.2013].
  • Kultura organizacyjna w zarządzaniu, red. nauk. G. Aniszewska, PWE, Warszawa 2007.
  • Robbins S.P., Prawdy o kierowaniu ludźmi... i tylko prawdy, PWE, Warszawa 2003.
  • Robbins S.P., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2004.
  • Sikorski C., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Stańczyk S., Nurt kulturowy w zarządzaniu, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2008.
  • Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  • Sułkowski Ł., Kulturowe procesy zarządzania, Difin, Warszawa 2012.
  • Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia, red. nauk. A. Potocki, Difin, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171338533

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.