PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 2 | 45--52
Tytuł artykułu

Wokół etyki niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Around the Ethics of Bringing Psychological and Pedagogical Help
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podstawowym zadaniem poradni psychologiczno-pedagogicznej jest udzielanie wsparcia dziecku i jego rodzinie we wszystkich stadiach powstawania problemów oraz w podejmowaniu działań profilaktycznych, diagnostycznych, terapeutycznych, doradczych i konsultacyjnych. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne zatrudniają psychologów, pedagogów i logopedów. Wykonywanie zawodu doradcy/diagnosty/terapeuty stawia człowieka w obliczu dylematu etycznego. Problemy etyczne wyłaniają się zawsze wtedy, gdy człowiek robi coś, co ma wpływ na życie drugiego człowieka. W relacji poradnianej spotykają się i oddziałują dwie osoby: udzielająca pomocy i otrzymująca pomoc. Aby kontakt tych osób miał charakter terapeutyczny a nie destruktywny, konieczne jest, by pracownik poradni miał odpowiednie kompetencje zawodowe oraz należytą wiedzę o sobie samym (o swoim systemie wartości, o poglądach, itd.). Stąd też podstawowymi pytaniami dotyczącymi rzeczywistości poradnianej są, między innymi, pytania dotyczące podmiotowości i godności osoby jako pacjenta/klienta, wartości moralnych i religijnych w pracy psychologa/pedagoga, granic oddziaływań psychologicznych oraz tajemnicy zawodowej. (fragment tekstu)
EN
The most basic aim of the psychological and pedagogical advisory centre is providing the child and its family with support at every stage of the problems arising. The target of such centres is also undertaking preventive, diagnostic, therapeutic, counselling and advisory actions. The profession of a diagnostic - therapeutic counsellor triggers ethical dilemma. Two parties meet and interact with each other in the relations occurring in such advisory centres - the counsellor and the person who needs advice and help. To enable such a contact and make it effectively therapeutic instead of destructive, specialists employed in these centres have to be not only competent and highly qualified but also should possess a sufficient amount of knowledge about themselves, their system of values, opinions etc. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
45--52
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka. Pisma wybrane, Ossolineum, Wrocław 1992, s. 75-101.
  • I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] A. Sarapa, Etyka zawodowa, Książka i Wiedza, Warszawa 1972, s. 33.
  • H. Skorowski, Dlaczego etyka zawodu? [w:] Etyka zawodowa, IPWC, Warszawa 1997, s. 14.
  • M. Gogacz, Czym jest etyka zawodowa, [w:] A. Andrzejczuk (red.), Zagadnienie etyki zawodowe, Wydaw. Oficyna Wydawnicz NAVO, Warszawa 1998.
  • T. Pilch, I. Leparczyk, Pedagogika społeczna, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1995, s. 66.
  • M. Dudek, Pomoc dziecku w praktyce poradnianej, [w:] Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Materiały pokonferencyjne, UMCS, Lublin, w druku.
  • M. Dudek, Edukacja rodziców w świetle doświadczeń pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej z rodziną, [w:] Szkoła rodziców - aktualny stan i perspektywy, KUL, Lublin, w druku.
  • W. Poznaniak, Dylematy etyczne w psychologii, [w:] W.J. Goćkowski, K. Pigoń (red.), Etyka zawodowa ludzi nauki, Ossolineum, Wrocław 1991, s. 131.
  • W. Kaczyńska, W poszukiwaniu podstaw etyki udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, "Problemy poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego" 1997, nr 1(6).
  • J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wydaw. Salezjańskie, Warszawa 1996; M. Łuczyńska, O odpowiedzialności etycznej pracownika socjalnego, [w:] T. Kaźmierczak, M. Łuczyńska, Wprowadzenie do pomocy społecznej. Wybrane zagadnienia, Interart, Warszawa 1996.
  • W. Poznaniak, M. Skibiński, Wartość i wartościowanie w różnych systemach terapeutycznych, [w:] Z. Uchnast (red.), Norma psychologiczna. Perspektywy spojrzeń, Wydaw. TN KUL, Lublin 1998, s. 89-95.
  • K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.
  • L. Patyjewicz, Udział wartości etycznych w kształtowaniu moralnym nauczycieli - interpretacja antynaturalistyczna, [w:] K. Kaszyński, L. Żuk-Łapińska (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyk, WSP, Zielona Góra 1995, s. 89.
  • G. Predel, System wartości w terapii, [w:] M.Z. Stepulak (red.), Dylematy etyczno-zawodowe psychologa. Wydaw. Naukowe KUL, Lublin 2002, s.101.
  • E. Chojnowska, Problem wartości w psychologii i psychoterapii, [w:] M.Z. Stepulak (red.), Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, Wydaw. Naukowe KUL, Lublin 2002, s. 94.
  • Kodeks etyczno-zawodowy psychologa, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992.
  • R. Vasta, Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa 2004, s. 89.
  • M.Z. Stepulak, Tajemnica zawodowa psychologa szkolnego, [w:] Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, Wydaw. Naukowe KUL, Lublin 2002, s. 233.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171339421

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.