Warianty tytułu
The Economic Impact of the Winter Olympic Games. Recommendation for Poland
Języki publikacji
Abstrakty
Igrzyska olimpijskie (IO) należą do największych globalnych imprez sportowych. Jednocześnie w czasach nowożytnych stawały się one coraz bardziej skomercjalizowane. Swoją aplikację do zimowych IO w 2022 roku złożył Kraków. Sformułowano następujące wnioski: 1) szansę na wybór organizatora zimowych IO zwiększało wypełnienie kryteriów: geograficznych i hydrologicznych, a także posiadanie sprawnego układu komunikacyjnego oraz rozwiniętej infrastruktury sportowej i hotelowej, 2) na ostateczną decyzję o wyborze mają wpływ niemierzalne zmienne wynikające z uznaniowości MKOL, 3) szansę na bycie organizatorem mają ośrodki położone w atrakcyjnych dla inwestorów regionach świata. Za największych faworytów, jeśli chodzi otrzymanie prawa organizacji IO, uznano aplikacje takich miast, jak Ałma Ata i Pekin.(abstrakt oryginalny)
The organization of the Olympic Winter Games is associated with bearing costs of building communication and sports infrastructure. Since 1968, all the organizers have bore financial loss. Therefore, before submitting the application they must make a detailed financial analysis and take into account the need of maintaining all objects that have been established for this purpose.. Fulfilling only the official criteria of the International Olympic Committee (IOC) is not a sufficient condition to obtain the right to host the games. Additionally there are the discretion of the IOC and the investment attractiveness of the city/region for producers of sports-events i.e. sponsors and television stations.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
134--143
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- XXII Olympic Winter Games in 2014. Report by the IOC Candidature Acceptance Working Group to the IOC Executive Board, International Olympic Committee, Lausanne 2006, s. 10-90.
- Andreff W., Szymanski S. (red.), 2009, Handbook on the Economics of Sport, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton, s. 186.
- Bourg J.F., Gougnet J.J. (red.), 2010, The Political Economy of Professional Sport, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton, s. 198-200.
- Flyvbjerg B., Stewart A., 2012, Olympic Proportions: Cost and Cost Overrun at the Olympics 1960- -2012, Saïd Business School University of Oxford, s. 10,13.
- Frawley S., Adair D. (red.), 2013, Managing the Olympics, Palgrave Macmillan, London, s. 25,26.
- Gratton Ch., Liu D., Ramchandani G., Wilson D., 2012, The Global Economics of Sport, Routledge, London, New York, s. 33, 192.
- IOC 2014 Evaluation Commission Report. XXII Olympic Winter Games in 2014, International Olympic Committee, Lausanne 2007, s. 10, 16, 17.
- Hofmann R., Rebellion gegen den Kommerz, Süddeutsche Zeitung, 10 listopada 2013 r.
- Komunikat Komitetu Kraków 2022, 9 kwietnia 2014 r.
- Maenning W., Zimbalist A. (red.), 2012, International Handbook on the Economics of Mega Sporting Events, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton, s. 74-83.
- Procedura Akceptacji Kandydatury 2022. XXIV Zimowe Igrzyska Olimpijskie, Interantional Olympic Committee, Lausanne 2012, s. 25.
- Sochi 2014: Encyclopedia of spending. The Cost of Olympics Report, Anti-Corruption Foundation, s. 12.
- Strategia rozwoju sportu w Polsce do 2015 roku, Ministerstwo Sportu, Warszawa 2007, s. 36.
- Teigland J.,1996, Impacts on Tourist from Mega-Events: The case of Winter Olympic Games, Western Norway Research Institute, s. 46-48.
- Wniosek aplikacyjny. Zgłoszenie kandydatury Krakowa do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich 2022, s. 8, 18, 96.
- Wyjaśnienie w sprawie tekstu w Rzeczypospolitej, Komitet Kraków 2022, 31 marca 2014 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171339525