PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 2 | 133--144
Tytuł artykułu

Logosfera a etyka społeczeństwa komunikacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Logosphere and the Ethics of Communication Society
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł ukazuje możliwość pozytywnego wpływu logosfery, jako środowiska słowa, na etyczne podstawy społeczeństwa komunikacji. Pierwsza część artykułu przybliża różnice i punkty zbieżne, istniejące między informacją a komunikacją. Jest to potrzebne do opisania głównych różnic jakie istnieją między społeczeństwem informacji, a społeczeństwem komunikacji. W drugiej części rozpatruje się etyczne podstawy społeczeństwa komunikacji. Część trzecia ukazuje społeczeństwo komunikacji w świetle teorii logosfery. Należy podkreślić, że podjęty problem wymaga pogłębionej refleksji, a nawet stosownych badań. Dlatego wypowiedź niniejszą należy traktować jako przyczynek do dalszych poszukiwań. (fragment tekstu)
EN
This paper is concerned with the attitude of communication society towards the layer of ethical values. Contrary to what constitutes information society, the conception of communication society is based on the credibility of information, which is a significant component of human communication, and social bonds, which are the basis for any communication. Therefore, it is hypothesized that logosphere, which is the environment of the word, can effectively influence the ethical foundations of communication society and contribute to the development of such society. The chief asset of logosphere is based on its properties: the primacy of the word, dialogicity, and its environmental character. Owing to these features logosphere can positively affect the ethical layer of communication society, provided it constitutes an arranged environment of the word. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
133--144
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Bibliografia
  • J. Hartley, Communication, Cultural and Media Studies, Routledge, New York 2005, s. 114 ns.
  • Th. Suavret, Dictionnaire économique et social, LESĔDITIONS OUVRIĔRES, Paris 1973, s. 234-235.
  • A. Iris, Les autoroutes de l'information, Presses Universitaires de France, Paris 1997.
  • M. Pergnier, La désinformation par les mots, Editions du Rocher, Monaco 2004.
  • M. Hetmański, Społeczny charakter informacji, [w:] Społeczeństwo informatyczne: szansa czy zagrożenie, (red.) B. Chyrowicz, Tow. Nauk. KUL, Lublin 2003, s. 9-36.
  • P.H. Lindsay, D. A. Norman, Procesy przetwarzania informacji u człowieka, tłum. z ang., PWN, Warszawa 1984, s. 421-439.
  • K. Obuchowski, Kody umysłu i emocje, Wyd. WSHE, Łódź 2004, s. 195-216.
  • P. Watzlawick, J.H. Beavin, D.D. Jackson, Pragmatics of Human Communication, Norton, New York 1967.
  • E.T. Hall, Poza kulturą, tłum. z ang., PWN, Warszawa 1984.
  • A. Lepa, Postulat ciszy w wychowaniu do mediów, [w:] Przygotowanie do nauczania odbioru mediów, Wyd. Biblioteki Wojewódzkiej, Opole 2000, s. 19-34.
  • O.E. Klapp, Opóźnienie rozumienia w społeczeństwie informacyjnym, "Przekazy i Opinie" 1983, nr 2, s. 5-15.
  • B. Siemieniecki, Manipulacja informacją w mediach, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
  • P. Znyk, Od komunikacji do manipulacji, Polskie Stowarzyszenie Psychologów i Terapeutów, Łódź 2008.
  • A. Mattelart, La mondialisation de la communication, Presses Universitaires de France, Paris 1996.
  • A. Akoun, La communication démocratique et son destin, Presses Universitaires de France, Paris 1994, s. 115-142.
  • D. Corgnali, Le nuove frontiere della comunicazione. Verso una società dell'informazione, "Credere Oggi" 1995, nr 2, s. 5-17.
  • M. Schwer, Droga do społeczeństwa zinformatyzowanego, "Zeszyty Prasoznawcze" 1997, nr 3-4, s. 120-123.
  • J. Lazar, La science de la communication, Presses Universitaires de France, Paris 1996, s. 49-77.
  • J. Salomé, Parlare, capire, comunicare, Effedici, Torino 1998.
  • J. Durand, Les formes de la communication, Dunod, Paris 1989.
  • D. Iannotta, La comunicazione fra simbolo e imagine, Effata Editrice, Torino 2004.
  • F. Ceretti, La comunicazione: dalla cultura orale alla cultura elettronica, Elledici, Torino 2000.
  • N. Negroponte, L'homme numérique, Ĕditions Robert Laffont, Paris 1997.
  • R. Ghiglione, L'homme communiquant, Armand Colin, Paris 1986.
  • M. Juffé, L'art de communiquer, Ed. Georg, Genève 2000.
  • M. Josien, Techniques de communication interpersonelle, Ĕditions d'Organisation, Paris 2004.
  • S. van Calster, Czy telewizja izoluje człowieka? Konsumpcja zamiast komunikacji, "Communio" 1995, nr 6, s. 44-53.
  • A. Lepa, Mass media - uzależnienie czy rozwój, "Tygiel Kultury" 2004, nr 1-12, s. 127-131.
  • Ph. Breton, L'utopie de la communication, La Dĕcouverte, Paris 1997.
  • M. Poty, L'illusion de communiquer, L'Harmattan, Paris 2004.
  • J. Mikułowski Pomorski, Rola mediów w procesie komunikacji, "Zeszyty Prasoznawcze" 1988, nr 3, s. 5-14.
  • K.O. Apel, Etica della comunicazione, Jaca Book, Milano 1992.
  • J. Habermas, Morale et communication, Les Ĕditions du Cerf, Paris 1996.
  • C.G. Christians i in., Media Ethics, Longman, New York 1998.
  • C.J. Bertrand, Deontologia mediów, tłum. z franc., Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2007.
  • K. Czuba, Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Wydawnictwo WSKSiM, Toruń 2007.
  • H. Arendt, Du mensonge à la violence, Calmann-Lĕvy, Paris 1972.
  • A. Woodrow, Information, manipulation, Ĕditions du Fĕlin, Paris 1990.
  • O. Mongin, La violence des images, Ĕditions du Seuil, Paris 1997.
  • L. Gervereau, Les images, qui mentent, Ĕditions du Seuil, Paris 2000.
  • P. Baudry, La pornographie et ses images, Armand Colin, Paris 2001.
  • Médias, mensonges et démocratie, (red.) J.P. Gélard, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2005.
  • Wolność i odpowiedzialność. Media audiowizualne w zwierciadle społecznym, (red.) J. Szafraniec, KRRiTV, Warszawa 1998.
  • M. Di Ianni, La verità nel comunicare, Vivere In, Roma 1999.
  • The Church and Communication, (red.) P. Granfield, Sheed and Ward, Kansas City 1994.
  • A. Lepa, Kościół i media, [w:] Katolicka nauka społeczna, (red.) S. Fel, J. Kupny, Księgarnia Św. Jacka, Katowice 2007, s. 241-258.
  • E. Neven, Une societé de communication? Ĕditions Montchrestien, Paris 1997.
  • D. Bougnoux, La communication contre l'information, Hachette, Paris 1997.
  • V. Packard, I persuasori occulti, Einaudi, Torino 1999.
  • I. Ramonet, Propagandes silencieuses, Gallimard, Paris 2004.
  • Ph. Breton, La parole manipulée, La Dĕcouverte, Paris 2000.
  • K. Grabianowska, Manipulacja obrazem, [w:] Manipulacja - Media - Edukacja, (red.) B. Siemieniecki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 125-130.
  • A. Lepa, Ład medialny a społeczeństwo informacji, [w:] Kultura - Media - Społeczeństwo, (red.) D. Wadowski, Wyd. KUL, Lublin 2007, s. 274-290.
  • X. Couture, La dictature de l'émotion, Audibert, Paris 2005.
  • E.A. Lévy-Valensi, La comunicazione, Cittadela Editrice, Assisi 1975, s. 91-110.
  • Ph. Breton, Éloge de la parole, Ĕditions La Dĕcouverte, Paris 2003.
  • A. Lepa, Logosfera a ład medialny, "Łódzkie Studia Teologiczne" 2007, nr 16, s. 139-150.
  • J. Trzebiński, Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, GWP, Gdańsk 2002, s. 17-42.
  • E. Griffin, Podstawy kommunikacji społecznej, tłum. z ang., GWP, Gdańsk 2003, s. 325-337.
  • J. Gumperz, Engager la conversation, Presses Universitaires de France, Paris 2005, s. 7-26.
  • W. Chudy, Mass media w perspektywie prawdomówności i kłamstwa, [w:] Społeczeństwo informatyczne: Szansa czy zagrożenie?, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2003, s. 71-101.
  • B. Chyrowicz, Etyka w gąszczu informacji, [w:] Społeczeństwo informatyczne: szansa czy zagrożenie? Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2003, s. 5-8.
  • L. Sfez, La communication, Presses Universitaires de France, Paris 1994, s. 45-49.
  • T. Zasępa, Media. Człowiek. Społeczeństwo, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2000, s. 227-297.
  • A. Zwoliński, Słowo w relacjach społecznych, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003, s. 443-449.
  • J. Kozielecki, Myślenie i rozwiązywanie problemów, [w:] Percepcja, myślenie, decyzje, (red.) T. Tomaszewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 91-154.
  • A. Lepa, Logosfera a więzi społeczne, "Łódzkie Studia Teologiczne" 2006 nr 16, s. 147-154.
  • R. Zaniewski, Les théories des milieux et la pédagogie mésologique, Ĕditions Casterman, Tournai 1952.
  • A. Lepa, Dlaczego pedagogika mezologiczna?, "Łódzkie Studia Teologiczne" 2007, nr 17, s. 133-138.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340011

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.