PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 2 | 161--169
Tytuł artykułu

Hedonizm współczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Hedonism of the Contemporary Society of Consumption
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne społeczeństwo, zarówno w wymiarze poszczególnych społeczeństw rozwiniętych jak i globalnym, często określane jest mianem społeczeństwa konsumpcyjnego. Jednym z jego charakterystycznych wymiarów jest fakt, że człowiek jest przede wszystkim konsumentem, a sprzedać można wszystko: nie tylko produkty, lecz także osoby (np. polityków, gwiazdy) oraz idee i wartości - sukces, zdrowie, czy piękno. Kapitalizm, wolny rynek i wolność wyboru doprowadziły do sytuacji, w której konsumpcja jest już nie tylko przywilejem, prawem, lecz stała się przymusem i nałogiem. (...) Z drugiej strony współczesne społeczeństwo to także społeczeństwo ryzyka. Globalizacja zagrożeń naturalnych i cywilizacyjnych doprowadziła do egalitaryzacji ryzyka - wszyscy stali się równi wobec terroryzmu czy huraganów, bez względu na dochody, czy wykształcenie. Obawa o własne życie i zdrowie, poczucie ciągłego zagrożenia i bezsilność wobec czynników ryzyka spowodowały, że wartością najwyższą stało się życie człowieka i jego najbardziej zewnętrzna manifestacja, jaką jest ludzkie ciało. Niepewność likwiduje się konsumpcją, która wkracza w coraz głębsze i intymniejsze obszary ludzkiego życia i ciała. Poczucie kruchości i ulotności życia powoduje, iż na nowo odżywa słynna sentencja carpe diem! stając się motorem i jednocześnie usprawiedliwieniem podejmowanych działań i praktyk. Egoizm i hedonistyczne nastawienie wyznacza nastrój wszechobecnego "karnawału", nie pozostawiając wiele miejsca na altruizm i refleksyjność. Czy dzisiejszy hedonizm współczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego rzeczywiście stawia w centrum zagadnienie przyjemności i unikania rzeczy przykrych? Czy oferowane dziś rozkosze dotyczą zarówno ciała jak i duszy? Czy nastrój zabawy ogarnia całe społeczeństwo i jak długo on potrwa, zanim nastąpi okres postu i pokuty? A może post i karnawał współwystępują równocześnie? Innymi słowy - czy grozi nam rozrost tendencji hedonistycznych, czy też są jakieś możliwości wyjścia z tej sytuacji i uniknięcia zagrożeń, jakie niesie ze sobą współczesne społeczeństwo? Na te pytania spróbuję odpowiedzieć w swych rozważaniach. (fragment tekstu)
EN
The concept of the society of consumption says that in this type of society everything is "for sale" if there is a consumer for this. That means that one can sell not only products and services but people, ideas and values as well. On the other hand, people face many global risks. Confronted by risks, they have become equal regardless of their origins, education or financial status. Anxiety about future and awareness of fragility of a human life causes people to be more likely to indulge themselves with different pleasures. They want to "have fun before they die". The media, advertisements and medicine offer a variety of products and services that are to make one`s life better and to bring more pleasure and happiness to them. Contemporary hedonism is, after all, different in the sense that it does not avoid pain and suffering. People are willing to suffer in the name of the future pleasure. Will this race to satisfy whims and desires end someday? Will the fast defeat the carnival? Is there a place for reflection and altruism? These are some questions that this paper examines. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
161--169
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Bibliografia
  • Mały Rocznik Statystyczny, GUS, Warszawa, 2005; Mały Rocznik Statystyczny, GUS, Warszawa, 2007.
  • J. Seabrook, The Leisure Society, Oxford 1988, s. 183, [za:] Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
  • Stosunek do własnego ciała - ideał pięknej kobiety i przystojnego mężczyzny, komunikat z badań CBOS, BS/152/2003, Warszawa, październik 2003, s. 11-12.
  • M. Wieczorkowska, Reklama społeczna w Polsce i jej odbiór. Socjologiczne studium wybranych przekazów prasowych i wielkoformatowych, niepublikowana praca doktorska, Łódź 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.