PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | Zachowania adaptacyjne podmiotów TSL na europejskim rynku transportowym | 281--292
Tytuł artykułu

Rola logistyki w uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw transportowych na przykładzie międzynarodowych przewozów autokarowych w dobie globalizacji i integracji rynku

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Globalizacja i integracja, będące formą regionalizacji, to procesy charakteryzujące współczesność, warunkujące stan bytu i świadomości społeczeństw, tworzące przesłanki rozwoju oraz wywołujące wiele dylematów wśród wszystkich uczestników rynków, którzy muszą zmierzać się z nową rzeczywistością. Globalizacja i integracja w powszechnym odczuciu są pojęciami tożsamymi. Bez wątpienia są one pod pewnymi względami podobne, lecz ich mechanizmy są zgoła odmienne. Są to procesy dynamiczne, bazujące na mechanizmie korzyści skali, przyspieszające rozwój gospodarczy, poszerzające swobodę handlu i zaostrzające konkurencję. Integracja poszerza obszar swobodnego przepływu towarów, usług, kapitału i ludzi, lecz jest nastawiona bardziej na współpracę - - zarówno gospodarczą, jak i polityczną, społeczną i kulturalną. Z zasady dąży do łagodzenia różnic i wyrównywania szans rozwojowych. Zaostrzająca się w warunkach integracji europejskiej konkurencja jest jako proces tonowana przez regulacje unijnej polityki konkurencji, stanowiącej normy uczciwości w tym obszarze, przeciwdziałające zjawiskom monopolistycznym. W przeciwieństwie do tego globalizacja polega na ostrej konkurencji na rynkach globalnych jako swojej sile napędowej. Jest procesem spontanicznym i oddolnym, będącym wypadkową gwałtownych przemian w różnych dziedzinach - nowych technologii, komunikacji, gospodarki opartej na wiedzy, społeczeństw informacyjnych itp. Jako proces jest mało sterowalna. Integracja jest zaś procesem politycznym, odgórnym, zaplanowanym, wymagającym powszechnej akceptacji społeczeństw podlegających integrowaniu. Powyższe, skrótowe rozważania upoważniają do stwierdzenia, że w aspektach konkurencyjności oraz wolności gospodarowania rynek globalny różni się od rynku regionalnego. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Stiglitz J.E.: Theory of Competition. Incentives and Risk. W; G.F. Mathewson, J. E. Stiglitz (eds.): New Development in the Analysis of Market Structure. Macmillan, London 1986.
  • Friedman M.: Capitalism and Freedom. University of Chicago Press, Chicago 1962.
  • Vickerman R.: Kierunki przemian na europejskich rynkach transportowych. W: Wspólna Europa - szanse i zagrożenia dla transportu. Red. W. Januszkiewicz. Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa 1995.
  • Reichmann E.: Deregulacja i liberalizacja a konkurencja w transporcie. W: Wspólna Europa - szanse i zagrożenia dla transportu. Red. W. Januszkiewicz. Kolegium Gospodarki Światowej, Warszawa 1995.
  • Ciesielski M.: Logistyczna obsługa klienta. "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 2001, nr 12.
  • Kempny D., Kispersak-Moroń D.: Obsługa klienta w logistyce współczesnej firmy. "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1994, nr 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340357

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.