PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1993 | nr 3-4 | 125--147
Tytuł artykułu

Wpływ zmian systemowych na świadomość ekonomiczną studentów Szkoły Głównej Handlowej. Wyniki badań z 1992 r.

Warianty tytułu
The Influence of Systemic Transition on Economic Consciousness of Students of Warsaw School of Economics (Results of a Survey Conducted in 1992)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowa sytuacja społeczna, ekonomiczna i polityczna, jaka zaistniała w Polsce pod koniec lat osiemdziesiątych, musiała w jakimś stopniu oddziaływać na społeczeństwo, szczególnie na jego dążenia i aspiracje. Zmiany, jakie przyniósł rok 1989 pozwalają zakładać, iż w nowych warunkach młode pokolenie, o nim będzie głównie mowa w tym artykule, zmieni swoje nastawienie do wielu spraw. Odejście od gospodarki nakazowo-rozdzielczej narzuciło konieczność kształtowania nowych postaw w społeczeństwie. Przebudowa państwa i jego ekonomii nie byłaby bowiem możliwa bez zasadniczych zmian w świadomości szerokich kręgów społecznych. Działania podjęte między innymi za pomocą masowych środków przekazu zmierzały do ukształtowania postaw odpowiadających współczesnemu wzorcowi wolnego obywatela, który poszukuje swojego miejsca w demokratycznym państwie. Nowe rozwiązania ekonomiczno-prawne musiały wziąć pod uwagę konieczność wzrostu aktywności społeczno-ekonomicznej i politycznej naszego społeczeństwa. Edukacja zaś młodzieży jako zbiorowości bardzo aktywnej wobec życia, najbardziej też podatnej na wpływy, stanowi jeden z głównych elementów kształtowania "nowego sposobu myślenia" Polaków.
EN
The new social, economic and political situation that arised in Poland after 1989 must have influenced attitudes and aspirations of Polish society. Rebuilding of the state and its economy wouldn't be possible without essential changes in socio-economical consciousness of Poles, and it calls for introductory studies aimed at finding out how new socio-economic phenomena influenced opinions of young generation. Students of a school of economics seem to be an interested environment, as they connect emotional (human being) as well as rational (economist) characteristics. Many issues regarding ownership transformation they can present not only from a spectator's but also a participant's point of view. The goal of the presented inquiry was to find out opinions of the students of Warsaw School of Economics on privatization and its socio-economic consequences. The research was carried out in the beginning of 1992 on a sample of 100 people. The basic conclusion of the study is that students don't know much about ownership transformation, so it wasn't strange, that lacking fundamental knowledge they couldn't present their own scenario of changes. A group of 12 students (called "active group") was interested in transition to such a degree that, on the ground of their own knowledge, they tried to present their own opinions on the transformation process. Students are interested above all in contemporary socio-economic problems. They are afraid that increasing unemployment and impoverishment of numerous groups of society would lead to social conflict. They also pointed out the danger for our industry created by the expansion of foreign industry. Privatization in Poland benefits (according to students) an increase of enterprise effectiveness and of economy as a whole. Students believe that privatisation in spite of several negative effects, is necessary condition for stabilization of Polish economy. The majority of inquired students perceives new conditions as a chance for themselves and their own development. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
125--147
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340409

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.