Warianty tytułu
The Respondents' Uncertainty in Economic Sentiment Surveys
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule przeprowadzono analizę rozkładu odpowiedzi "trudno powiedzieć" uzyskanych podczas badań ankietowych nastrojów gospodarczych w województwie podlaskim przeprowadzonych w pierwszych trzech kwartałach 2009 roku. Zastosowane testy statystyczne oraz liniowe i kwadratowe modele logitowe pozwoliły pozytywnie zweryfikować szereg hipotez opisujących sytuacje kiedy respondenci mają kłopoty z formułowaniem jednoznacznych odpowiedzi oraz określić czynniki, które determinują niepewność respondenta. W szczególności pokazano, że niepewność respondentów wzrasta ze spadkiem dochodów jakimi dysponują ich gospodarstwa oraz niższym poziomem wykształcenia. Mniej pewne w formułowaniu ocen i prognoz są osoby bezrobotne. Natomiast w przypadku wieku, pewność respondenta (prawdopodobieństwo jednoznacznej odpowiedzi) wzrasta do około 50 roku życia by później ponownie zmniejszać się. Jednocześnie pokazano, że w województwa podlaskim z kwartału na kwartał malała pewność respondentów, co może wynikać z rozwijająca się recesji gospodarczej. (abstrakt oryginalny)
The paper is the analysis of the distribution of answers "difficult to answer" which have been gathered during the economic sentiment surveys of the Podlaskie region in the first three quarters of 2009. Applied statistical tests and linear and quadratic logit models helped to verify positively the series of hypotheses and to determine the factors which influenced respondents' uncertainty. It has been proved that the respondents' uncertainty grows together with the decreasing of his/her educational level and the household income. Less certain in the formulation of answers are unemployed. The respondents' certainty (the probability of unambiguous answer) is increasing to his/her 50's, but after reaching this age, decreases again. The research shows that the respondents' certainty in the Podlaskie region has decreased from quarter to quarter which could be the result of recession. (original abstract)
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Bibliografia
- Business Tendency Surveys. A Handbook (2003): OECD.
- Gruszczyński M. (2002): Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- Hellwig Z. (1976): Przechodniość relacji skorelowania zmiennych losowych i płynące stąd wnioski ekonometryczne, "Przegląd Statystyczny", nr 1.
- Katona G. (1977): Psychological Economics, Elsevier, New York.
- Kot S., Jakubowski J., Sokołowski A. (2007): Statystyka, Difin, Warszawa.
- Kowerski M., Bielak J. (2009): Czynniki determinujące ocenę sytuacji finansowej gospodarstw domowych w województwie lubelskim, [w:] Józef Garczarczyk (red.), Rynek usług finansowych a koniunktura gospodarcza, CEDEWU.PL, Warszawa.
- Mehta C. Patel N. (1996): SPSS Exact Tests 7.0 for Windows, SPSS Inc.
- Nowak E.(2002): Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, PWN, Warszawa.
- Podlaski barometr nastrojów gospodarczych. Diagnoza I kwartał 2009 r. Prognoza III kwartał 2009 r. (2009a): Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok.
- Podlaski barometr nastrojów gospodarczych. Diagnoza II kwartał 2009 r. Prognoza III kwartał 2009 r. (2009b): Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok.
- Podlaski barometr nastrojów gospodarczych. Diagnoza III kwartał 2009 r. Prognoza IV kwartał 2009 r. (2009c): Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok.
- Souleles N.S. (2001): Consumer Sentiment: Its Rationality and Usefulness in Forecasting Expenditure - Evidence From the Michigan Micro Data, Working Paper 8410, National Bureau of Economic Research, Cambridge.
- The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys User Guide (2007): European Commission, Directorate General Economic and Financial Affairs, Brussels.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171340885