PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 347 Ekonomia | 184--194
Tytuł artykułu

Franczyza w małych i średnich sklepach spożywczych działających w Polsce

Warianty tytułu
The Franchise Business Model in Small and Medium-Sized Food Stores Operating in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest uwypuklenie znaczenia franczyzy jako formy finansowania i rozwoju małych i średnich sklepów spożywczych umożliwiającej im umocnienie pozycji na rynku. W artykule przedstawiono sieci działające w Polsce w oparciu o franczyzę oraz wyniki badań przeprowadzonych w jednej z sieci sklepów spożywczych, która planuje wprowadzenie franczyzy w trakcie swego rozwoju. Przedstawione zostały korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzenia nietradycyjnego modelu franczyzy (tworzonego w oparciu o istniejącą już sieć) oraz różnice pomiędzy formą tradycyjną. Trudno uogólnić zebrane wnioski, gdyż każda z sieci zamierzająca wprowadzić nietradycyjną formę franczyzy wymaga każdorazowo indywidualnej analizy ewentualnych korzyści. Mimo to, sam fakt dopasowania modelu do segmentu i towarzyszący temu dynamiczny wzrost liczby systemów franczyzowych świadczą o skali badanego problemu i jego znaczeniu zarówno w teorii, jak i w praktyce.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to highlight the significance of the franchise as a form of financing and development of small and medium-sized grocery stores. The franchise agreement enables them to strengthen their position in the market. The paper presents the franchise networks operating in Poland and provides the research carried out in one of the chains of the grocery stores, which is going to introduce the franchise business model during its market development process. The article submits the benefits and risks of introducing non-traditional franchise model (based on the already existing network) as well as the differences between the traditional and non-traditional form. It is difficult to generalize the obtained conclusions because each network intending to enter non-traditional form of franchise requires a detailed case study of possible benefits. Despite that, the efforts to fit the model to the segment and the accompanying dynamic growth in the number of franchise systems indicates the scale of the problem and its significance in both theory and practice.(original abstract)
Rocznik
Strony
184--194
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Combs J.G., Michael S.C., Castrogiovanni G.J, Institutional influences on the choice of organizational form: the case of franchising, "Journal of Management" 2009, Vol. 35, No. 5.
  • Europejski Kodeks Etyki Franczyzy.
  • Francois V., Sklepy spożywcze wybrały franczyzę, 17.12.2012, franchising.pl.
  • Jabłońska Ż., Transformacje w sektorze spożywczym w świetle teorii agencji, [w:] Nowa ekonomia instytucjonalna wobec współczesnych problemów gospodarczych, red. S. Rudolf, Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego, Kielce 2014.
  • Penc J., Role i umiejętności menedżerskie. Sekrety sukcesu i kariery, Difin, Warszawa 2005.
  • Ranking 25 największych sieci franczyzowych "Handel", styczeń, luty 2012.
  • Raport o franczyzie w Polsce 2013, PROFIT System, 2013.
  • Raport o franczyzie w Polsce 2012, PROFIT System, 2012.
  • Romanowska M., Grupy kapitałowe w Polsce. Strategie i struktury, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
  • Rudolf S. (red.), Nowa ekonomia instytucjonalna wobec współczesnych problemów gospodarczych, Wyższa Szkoła Ekonomii i Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego, Kielce 2014.
  • Sopyło J., Marka to też produkt, "Franchising - Własny Biznes", nr 1(71), styczeń 2011.
  • Urbanek G., Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2008.
  • Wieczorek A., Definicja franczyzy,18.07.2008; www.franchising.pl, stan na dzień 06.05.2014 r.
  • www.franchising.pl.
  • Zbichorski Z., Rewolucja menedżerska, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1997, nr 11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341115

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.