PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 7 | nr 15 | 9--23
Tytuł artykułu

Determinants of network organisations creation : selected results of empirical research

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The strategies of modern companies deal with their independent development but the concepts which make use of connections and partnership cooperation with other entities are gaining more significance. Cooperation may become, besides competition, the key to a market success. There are new forms of this cooperation, new organisational structures, a new perception of a business company focusing on a high dynamics of changes in the ways it operates and interacts with the environment. Network organisation may be regarded as one of these forms of cooperation. The article presents theoretical considerations referring to different approaches to the comprehension of the idea of network organisation and its features. It indicates, against this background, the major sources of competitive advantage created by network organisations as well as the determinants of their creation. The empirical section of the article presents selected results of empirical research conducted in 2013 on a sample of 363 companies belonging to network organisations. They dealt with, for example, the determinants of network organisation creation in the Polish business practice. (original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
9--23
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Castells M., Galaktyka Internetu, Rebis, Poznań 2003.
  • Dyer J. H., Singh H., The relational view: cooperative strategy and sources of interorganisational competitive advantage, "Academy of management review", Vol. 23/1998.
  • Everett K., Designing the Networked Organization Business Expert Press, 2011.
  • Elastyczność organizacji, red. Krupski R., Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2008.
  • Galavan R., Murray J., Markides C., Strategy, Innovation, and Change: Challenges for Management, Oxford University Press, 2008.
  • Łobejko S., Przedsiębiorstwo sieciowe. Zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku, Oficyna wydawnicza SGH, Warsaw 2010.
  • Mrówka R., Organizacja hiperarchiczna - czynniki kreujące, geneza modelu, zarządzanie, Oficyna wydawnicza SGH, Warsaw 2013.
  • Najda-Janoszka M., Organizacja wirtualna. Teoria i praktyka, Difin, Warsaw 2010.
  • Olesiński Z., Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi, C. H. Beck, Warsaw 2010.
  • Perechuda K., Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.
  • Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza, red. Marek S., Białasiewcz M., PWE, Warsaw 2011.
  • Sroka W., Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę, PWE, Warsaw 2012.
  • Strzyżewska M., Współpraca między przedsiębiorstwami-odniesienie do polskiej praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warsaw 2011.
  • Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, red. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., C. H. Beck, Warsaw 2012
  • Warner M., Witzel M., Managing in Virtual Organizations, Thomson Learning, 2004
  • Zasobowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw w Polsce, red. Skowronek-Mielczarek A., CeDeWu, Warsaw 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341153

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.