PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 10 Innowacje w transporcie Technologie i procesy | 19--30
Tytuł artykułu

Symulacyjne badania klatki bezpieczeństwa stosowanej w pojazdach rajdowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Simulation Study of Safety Cage Used in Rally Cars
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Klatką bezpieczeństwa nazywa się przestrzenną konstrukcję, zaprojektowaną w celu zapewnienia bezpieczeństwa, a także dla wzmocnienia konstrukcji całości pojazdu samochodowego. Stosuje się ją, aby zapobiec znacznym odkształceniom nadwozia podczas zdarzenia drogowego. Cechą charakterystyczną klatki bezpieczeństwa jest wytrzymała konstrukcja, która jest zaprojektowana specjalnie dla konkretnego pojazdu, aby właściwie mocowana była jak najlepiej dopasowana do wewnętrznego obrysu nadwozia. Rury klatki bezpieczeństwa nie mogą być wykorzystane jako przewody płynów lub okablowania elektryki pojazdu. Główne zastosowanie takiego elementu bezpieczeństwa biernego zaleca się w pojazdach rajdowych z powodu częstych i nieprzewidzianych wypadków. Dlatego jest ona jednym z najważniejszych elementów wyposażenia takich aut. Wykonanie oraz montaż tego elementu w konstrukcji pojazdu muszą być tak zaplanowane, aby wszystkie elementy były dokładnie dopasowane do nadwozia, a także aby nie utrudniały kierowcy i pilotowi wchodzenia i wychodzenia z samochodu. Wszystko powinno być wykonane zgodnie z obowiązującymi postanowieniami Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA - Fédération Internationale de l'Automobile) zapisanymi w załączniku J Międzynarodowego Kodeksu Sportowego.(abstrakt autora)
EN
The article shows the results of simulation studies of deformations of safety cage used to strengthen the passenger space in the sport car. Taking under consideration that the cage is individually designed for each model, the construction of the presented cage has been introduced as a typical and schematic cage for sport cars. Apart from that, the measures do not vary from the standard size (outer pipe diameter is 50mm, inner pipe diameter is 35mm) and they match the obligatory requirements set by the FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). Three calculation models have been presented: fi rst charged with the force perpendicular to the roof surface, second charged with the force of 40 degrees angle, third model of side barrier impact. The analyzed models involve the car's initial speed range from 50 to 120 km/h and different heights of the car fall.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Abramek K.F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2009.
  • Haber A., Poradnik bezpiecznego kierowcy, Publicat, Warszawa 2009.
  • Praca zbiorowa: Mały poradnik mechanika, Wydawnictwo Naukowo- Techniczne, Warszawa 1996.
  • Uzdowski M., Abramek K.F., Garczyński K., Pojazdy samochodowe. Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2003.
  • Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004.
  • Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.
  • Załącznik J Regulaminu FIA - Fédération Internationale de l'Automobile, 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341197

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.