PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | Problemy społeczno-ekonomiczne w relacjach międzynarodowych : analiza modelowa rozwoju regionów | 98--107
Tytuł artykułu

Klasa kreatywna a kapitał kreatywny - wzajemne powiązania - przykład Polski

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ukazanie przestrzennych różnic w strukturze zatrudnienia osób pracujących w przemysłach kreatywnych oraz kapitału kreatywnego. Analiza ta pozwoli na weryfikację tezy, iż w Polsce nie odnotowuje się istotnej zależności między tymi zmiennymi. Wysoki poziom kapitału kreatywnego regionu nie warunkuje występowania na nim wysokiego odsetka osób pracujących w przemysłach kreatywnych. W prowadzonych rozważaniach za obiekt do porównań przyjęto województwo. Jest to region administracyjny kraju, który charakteryzuje się wysokim stopniem instytucjonalizacji, stanowi podstawową jednostkę strukturyzacji i organizacji przestrzennej. Określenia klasy kreatywnej dla Polski dokonano korzystając z propozycji przedstawionej przez R. Floridę. Jednakże ze względu na dostępność danych została ona nieco zmodyfikowana. Również w sposobie pomiaru kapitału kreatywnego wykorzystano podejście zaproponowane przez tego autora, ale rozszerzono oraz nieco zmodyfikowano zmienne go opisujące. Indeks kreatywności wyznaczono dla 3T, tj. talent, technologia i tolerancja. Zaproponowano również dołączenie do tej miary kolejnej literki T, tj. teren. W ocenie powiązań miedzy przestrzennym zagęszczeniem klasy kreatywnej a kapitałem kreatywnym wykorzystano współczynnik korelacji liniowej, zakładając jednocześnie, iż badane regiony stanowią jedynie próbę losową w opisie tych przestrzennych zależności oraz że pozyskane informacje mogą być obciążone błędem pomiaru. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Bacon-Shone J., Hui D., Design and Construction of the Hong Kong Creativity Index, http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/creativity/report/ hong- kong.pdf, s. 91-102.
  • Czyż T., Zastosowanie modelu potencjału w analizie zróżnicowania regionalnego Polski, "Studia Regionalne i Lokalne" 2002, nr 2-3, s. 5-14.
  • Florida R., Cities and the Creative Class, "City & Community" 2005, Vol. 2, s. 3-19.
  • Florida R., Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
  • Kem Ph., Runge J., KEA Briefing: Towards a European Creativity Index. http:// ec.europa.eu/education/lifelong-leaming-policy/doc/creativity/report/kea.pdi s. 201-202.
  • Kreatywna gospodarka w mieście i aglomeracji, red. A. Klasik, UE, Katowice 2012.
  • Namyślak B., Sektor kreatywny w aglomeracji wrocławskiej, "Wiadomości Statystyczne" 2010, nr 7, s. 36-46.
  • Podogrodzka M., Kapitał kreatywny a rozwój gospodarczy regionu w Polsce, "Studia Ekonomiczne" 2013, nr 3, s. 417-440.
  • Putnam R.D., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Putnam R.D., Social Capital: Measurement and Consequences, "Canadian Journal of Policy Research" 2001, No. 2(1), http://www.0ecd.0rg/data0ecd/25/6/1825848.pdf.
  • The Well-being of Nations. The Role of Human and Social Capital. OECD Publishing 2001, s. 18.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341403

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.