PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 347 Ekonomia | 239--250
Tytuł artykułu

Konkurencyjność przedsiębiorstw - wybrane zagadnienia

Warianty tytułu
Competitiveness of Enterprises. Selected Issues
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wybranych koncepcji konkurencyjności na poziomie mikroekonomicznym oraz analiza głównych czynników mających istotny wpływ na konkurencyjność współczesnych podmiotów gospodarczych. Istotne jest rozpoznanie i zrozumienie, jak poszczególne uwarunkowania determinują konkurencyjność przedsiębiorstw, oraz zwrócenie szczególnej uwagi na takie aspekty związane z analizą konkurencyjności przedsiębiorstw, jak pozycja konkurencyjna, źródła i instrumenty budowania przewagi konkurencyjnej oraz wybrane metody pomiaru konkurencyjności. W artykule dokonano analizy piśmiennictwa w zakresie wskazanym powyżej. Z przedstawionych koncepcji wynika, iż współcześnie trudno jest mówić o jednolitym i powszechnie akceptowanym podejściu do zagadnienia konkurencyjności przedsiębiorstwa, gdyż różnorodność koncepcji oraz klasyfikacji czynników determinujących konkurencyjność ukazuje złożoność i wielowymiarowość tego zagadnienia.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to present some concepts of competitiveness at the microeconomic level and the analysis of the main factors, which have a significant impact on the competitiveness of modern enterprises. It is important to recognize and understand how different factors determine the competitiveness of enterprises.(original abstract)
Rocznik
Strony
239--250
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Adamkiewicz-Drwiłło H.G., 2010, Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki, "Dom Organizatora", Toruń, s. 33-73.
  • Bossak J.W., Bieńkowski W., 2004, Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa, s. 19-150.
  • Bossak J., Nagashima S., 1997, Corporate Strategies for a Borderless World, APO, Tokio.
  • Burnewicz J., 1993, Ekonomika transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 23.
  • Chesnais F., 1988, Technical Co-operation Agreements between Firms, STI-Review, nr 4.
  • Ciborowski R.W., 2000, Polityka innowacyjna a konkurencyjność międzynarodowa Polski, [w:] H. Podedworny, J. Grabowiecki, H. Wnorowski, (red.) Konkurencyjność gospodarki polskiej a rola państwa przed akcesją do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 199.
  • D'Aveni R.A., Gunther R., 1994, Hyper-competitive Rivalries. Competing in Highly Dynamic Environments, The Free Press, New York, s. 9-145.
  • Dołęgowski T., 2000, Konkurencyjność a procesy integracyjne w Europie, Kolegium Gospodarki Światowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 9.
  • Flak O., Głód G., 2009, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Pojęcia, definicje, modele, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, s. 35-38.
  • Gittus J., 1996, Sprawdź kondycję swojej firmy, SIGNUM, Kraków.
  • Gorynia M., 2009, Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym, [w:] M. Gorynia, E. Łaźniewska, Kompendium wiedzy i konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 78-79.
  • Kowalczuk A., 2011, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a konkurencyjność gospodarki Polski, [w:] A.F. Bocian (red.), Ekonomia - polityka - etyka, tom V, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 201-203.
  • Korol T., 2008, Symptomy spadku konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] N. Daszkiewicz (red.), Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 186.
  • Krzyżanowska M., 2007, Nowoczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, "Marketing i Rynek", nr 9.
  • Lubiński M., Michalski T., Misala J., 1995, Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki. Pojęcie i sposób mierzenia, IRiSS, seria: Raporty. Studia nad Konkurencyjnością nr 38, Warszawa, s. 6-7.
  • Majchrzak M., 2012, Konkurencyjność przedsiębiorstw podsektora usług biznesowych w Polsce. Perspektywa mikro-, mezo- i makroekonomiczna, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa, s. 95-117.
  • Mantura W., 2002, Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa w zmiennym otoczeniu, [w:] Problemy wdrażania strategii rozwoju woj. wielkopolskiego, red. E. Skawińska, PTE Oddział w Poznaniu, Poznań, s. 91.
  • Messner D., 1993, Shaping competitiveness in the Chilean wood-processing industry, Cepal Review, nr 49.
  • Misala J., 2001, Istota i mierniki międzynarodowej konkurencyjności gospodarki w świetle teorii wymiany międzynarodowej, [w:] J. Bossak, W. Bieńkowski (red.), Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji. Tom I, Instytut Gospodarki Światowej, Kolegium Gospodarki Światowej SGH, Warszawa, s. 110.
  • Nowakowski M.K. (red.), 2000, Biznes międzynarodowy - obszary decyzji strategicznych, Key Text, Warszawa, s. 32.
  • Obłój K., 2001a, Logika przewagi konkurencyjnej (I), "Przegląd Organizacji", nr 9.
  • Obłój K., 2001b, Logika przewagi konkurencyjnej (II), "Przegląd Organizacji", nr 10.
  • Olczyk M., Daszkiewicz N., 2008, Konkurencyjność podmiotów - ujęcie teoretyczne, [w:] N. Daszkiewicz (red.), Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 14.
  • Porter M.E., 1992, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Porter M.E., 2001, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa, s. 25-192.
  • Porter M.E., 2010, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, MT Biznes, Warszawa, s. 21-62.
  • Skawińska E., 2002, Reakcje na zmiany a konkurencyjność przedsiębiorstw, [w:] E. Skawińska (red.), Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Poznań.
  • Stankiewicz M.J., 2005, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydanie II-zmienione, "Dom Organizatora", Toruń, s. 36-301.
  • Stonehouses G., Hamill J., Campbell D., Purdie T., 2001, Globalizacja, strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa, s. 65.
  • STRATEGOR, 1995, Zarządzanie firmą: strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa, s. 56.
  • Wysokińska Z., 2001, Konkurencyjność w międzynarodowym i globalnym handlu technologiami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź, s. 36.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341419

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.