PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 10 Innowacje w transporcie technologie i procesy | 285--294
Tytuł artykułu

Model identyfikacji zagrożenia w ruchu śródlądowym w oparciu o dynamiczną domenę 3D

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
A Model of Threat Identification in Inland Traffic Based on 3d Dynamic Domain
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wprowadzenie Ochrona ludności i przewożonych towarów przed różnego rodzaju zagrożeniami w żegludze śródlądowej wymaga obecnie podejmowania zdecydowanych i skutecznych działań. Powstające zaawansowane technologicznie narzędzia z dziedziny technologii informacyjnych i komunikacyjnych coraz skuteczniej pomagają przewidywać możliwość wystąpienia zagrożeń oraz wspomagają podejmowanie działań, które pozwolą na ich unikanie lub minimalizację ich ewentualnych skutków. Aby w pełni wykorzystać ten rodzaj transportu, jak ma to miejsce w państwach Europy Zachodniej, należy stworzyć ku temu odpowiednie warunki. W związku z potrzebą podniesienia stanu bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej powstał pomysł zbudowania systemu bezpieczeństwa RIS (River Information Service) w oparciu o istniejącą mapę numeryczną terenu, poprzez jej integrację z nowoczesnymi środkami cyfrowej łączności radiowej i telekomunikacyjnej, satelitarnym systemem globalnego pozycjonowania GPSDGPS oraz systemem video monitoringu .(fragment tekstu)
EN
The article proposes a method of modelling three-dimensional space around a target in the form of a ship, which is necessary for keeping her safety while manoeuvring in restricted inland areas. Thanks to three-dimensional domain surrounding ship virtually safe shunter area will be appointed for inland shipping. Assures she the delivery in real time of indispensable information warning before different kind the threats in inland navigation, which will assure the protection for transported population and the goods. The work also presents methods permitting using the model of space so defined, called dynamic threedimensional domain for estimating navigational risk in the area. The essence of methods suggested here is a systemic depiction of the vessel's operation in the aspect of estimating her safety while manoeuvring in restricted area. The article describes the concept of the vessel's 3D dynamic domain and presents methods of constructing it for inland vessels. Original calculation models and algorithms, using the navigators' knowledge, permit the construction of the navigator's decision-support system, taking consideration of both navigational safety and the economic aspect of the transport task's realisation. The model presented will constitute a valuable decision-supporting tool and will provide all indispensable information for inland vessel traffic management. The conception dynamic domain 3D fulfils the informative needs of present of management the chain of deliveries, because the avoidance the every kind of threats makes possible as well as optimum use the possibility for elastic reacting in case any deviations from prime plan of voyage.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Akademia Morska w Szczecinie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Jagniszczak J., Uchacz W., Model symulacyjny ruchu barek w rejonie Dolnej Odry, Zeszyty Naukowe nr XX WSM, EXPLO SHIP 2002.
  • Judziński M., Planowanie nawigacji w obszarach ograniczonych, WSM, Gdynia 1999..
  • Klaus R., Intelligent Embedded Systems of Environment Monitoring for River Information Service, "Polish Journal of Environmental Studies" 2007, Vol. 16, No.6B.
  • Łubczonek J., Juszkiewicz W., Koncepcja wizualizacji obszarów bezpiecznej głębokości, Zeszyty Naukowe nr 2 (74) Akademii Morskiej w Szczecinie, Explo - Ship 2004.
  • Pietrzykowski Z., Bezpieczeństwo nawigacji na akwenie ograniczonym - domena rozmyta statków różnej wielkości, Zeszyty Naukowe nr 11 (83) Akademii Morskiej w Szczecinie, Explo - Ship 2006.
  • Stateczny A., Miciuła I., Developing Information Fusion in a Decision-Supporting System of a RIS (River Information System) Operator, "Polish Journal of Environmental Studies" 2008 ,Vol. 17, No.8B.
  • Zalewski P., Montewka J., Metody wymiarowania obszaru manewrowego statku oparte na badaniach rzeczywistych, Zeszyty Naukowe nr 11 (83) Akademii Morskiej w Szczecinie, Explo - Ship 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341753

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.