PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 11 Problemy transportu | 157--169
Tytuł artykułu

Związki handlowe szczecina z przedpolem amerykańskim w pierwszej połowie XIX wieku

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Trade Liaisons of Szczecin With America in the First Half of the XIX Th Century
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowy układ polityczny po kongresie wiedeńskim, gwarantujący portowi szczecińskiemu zachowanie nieskrępowanych związków z jego naturalnym zapleczem w dorzeczu Odry, i przyjęta na nim zasada jedności gospodarczej ziem polskich w granicach z 1772 roku otwierały przed szczecińskim portem duże perspektywy rozwoju. Ich potwierdzeniem jest rosyjsko-pruska konwencja handlowa z 1818 roku, obejmująca od 1 stycznia 1820 roku Królestwo Polskie, zakładająca utrzymanie liberalnych stosunków między partnerami. W konwencji zakładano utrzymanie zasady jedności gospodarczej między ziemiami Rzeczypospolitej w granicach przedrozbiorowych "położonymi między Dźwiną, Dnieprem, Dniestrem, Odrą i morzem" oraz gwarantowano wolną żeglugę na rzekach i kanałach znajdujących się na tym obszarze.(abstrakt autora)
EN
The recession of the world's economy in the 1815-1849 made a negative impression on the situation of Baltic trade. The difficultys for turnovers of the Szczecin's harbour were caused of the weak turnovers with Great Britain, which surounded with a fence of custom barriers from an import from the region of Baltic. The situation was expected to improve with marking a direct trade liaisons of Szczecin with America. That attempt failed because of the strong competition of Hamburg and Bremen. That attempts ended in 1846 after returning of Great Britain to more liberal trade policy. It infuenced that maritime trade of Szczecin was strongly connected with Great Britain.(author's abstract)
Słowa kluczowe
PL
Handel  
EN
Trade  
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Archiwum Państwowe w Poznaniu, Naczelne Prezydium w Poznaniu, nr 5046E.
  • Bash, Hollaendische Wirtschaftsgeschichte, Jena 1927.
  • Handels - und Schiffahrts - Vertrag zwischen Pressen und Oesterreich in Bezug auf die Beideseitigen ehemals zu Polen gehoerigen Provinzen gezeichnet zu Warschau dem 22 - sten Maerz 1817, inserowany w Archiwum Państwowym w Poznaniu, Naczelne Prezydium w Poznaniu, nr 5046.
  • Beer A., Oesterreiichische Handelspolitik im neunzehnten Jahrhundert, Wien 1891.
  • Berghaus H., Landbuch des Herzogthums Pommern und des Fürstenthums Ruegen, 1868, B.V, Ab. I.
  • Boersen Nachrichten der Ostsee 1836 -1846.
  • Cameron R., Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Warszawa 1996.
  • Drewniak B., Emigracja z Pomorza Zachodniego 1816-1914, Poznań 1966.
  • Dullo A., Gebiet, Geschichte und Charakter des Seehandels der groesten deutschen Ostseeplaetze seit der Mitte dieses Jahrhunderts, Jena 188.
  • Kaliński J., Historia gospodarcza XIX i XX w., Warszawa 2008.
  • Mielcarek A., Rozwój floty i żeglugi pruskich portów południowego i wschodniego wybrzeża Bałtyku w latach 1815-1914, Szczecinie 1993.
  • Mielcarek A., Transport drogowy, wodny i kolejowy w gospodarce prowincji pomorskiej w latach 1815-1914, Szczecin 2000.
  • Peters M., Die Entwicklung der deutschen Reederei seit Beginn des 19 Jahrhunderts bus zur Begruendung des Deutschen Reichs, B. 2, Jena 1905.
  • Peters M., Die Entwicklung der deutschen Reederei seit Beginn dieses Jahrhunderts, B. 1, Jena 1889.
  • Piotrowski K., Zaplecze portu szczecińskiego w dobie kapitalizmu wolnokonkurencyjnego, Szczecin 1969.
  • Schmidt T., Zur Geschichte des Handels und der Schiffahrts Sttetins von 1786-1840, "Baltische Studien", B. 25, H. 2, Stettin 1875.
  • Stanielewicz J., Związki handlowe ziem polskich z Bałtykiem w latach 1815-1914, Szczecin 1991.
  • Stanielewicz J., Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 2007.
  • Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 2007.
  • Stępiński W., Przemiany kapitalistyczne w życiu gospodarczym Szczecina w pierwszej połowie XIX wieku, Warszawa-Poznań 1984.
  • Teubert O., Binnenschiffahrt, t. 1, Leipzig 1912.
  • Thiess K., Deutsche Schiffahrt und Schiffartspolitik der Gegenwart, Leipzig 1907.
  • Wiedenfeldt K., Die nordwesteurpaeischen Welthaefen London- Liverpool-Hamburg -Dremen-Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Havre in ihrer Verkehrs - und Handelsbedeutung, Veroeffentlichungen des Instituts für Meereskunde und Geographischen Instituts an der Universitaet, H. 3, Berlin, Januar 1903.
  • Wielkopolski A., Zarys handlu i żeglugi bałtyckiej w XIX i na początku XX wieku, "Zapiski Historyczne" 1970, t. XXXV, z. 2.
  • Włodarczyk E., Ruch zwolenników wolnego handlu w Pruskich nadbałtyckich miastach portowych (1840-1879), "Zapiski Historyczne" 1989, t. 54, z. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341975

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.