PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 11 Problemy transportu | 201--211
Tytuł artykułu

Kształtowanie zachowań użytkowników transportu pasażerskiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Changing Behaviour in Passenger Transport
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mobilność osób i wybór sposobu podróżowania jest atrybutem wolności. Znaczenie wolności w polityce liberalizmu jest zasadnicze, a wskutek dominacji tej polityki w globalnej gospodarce wolność stała się megatrendem. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę na dylematy z tym związane. Decyzje użytkowników transportu nie idą w parze z oczekiwaniami polityków, zwłaszcza w kontekście polityki zrównoważonego rozwoju. Preferowanie podróży własnym samochodem jest niepokojące, dlatego polityka transportowa Unii Europejskiej jest nastawiona na szukanie skutecznych narzędzi oddziaływania na zmianę zachowań użytkowników transportu, uznając takie działanie za panaceum na rozwiązanie współczesnych problemów transportu. Zachowania nabywcze użytkowników transportu są naturalną sferą zainteresowania szeroko rozumianego sektora transportu (producentów środków transportu, usługodawców, instytucji i innych). Jego uczestnicy podejmują wysiłki, by poznać skalę potrzeb i preferencji użytkowników transportu w celu osiągnięcia własnych celów biznesowych. Współcześnie natrafiają jednak na pewne ograniczenia, ponieważ biznes w transporcie jest przedmiotem coraz szerszej ingerencji państwa. Państwo oddziałuje na wszystkie podsystemy systemu transportowego (techniczny, ekonomiczny, organizacyjno-prawny), ingerując tym samym w warunki rynkowe. Wiele z tych działań, choć jest oparte na ogólnych przesłankach interwencjonizmu państwowego , nie znajduje akceptacji w warunkach rozwiniętego, zliberalizowanego rynku usług transportowych.(fragment tekstu)
EN
Mobility and choice of traveling is an attribute of freedom. Very often travel choice is not fulfilling an expectation in the context of sustainable development. In particular such a high preference for personal cars usage is alarming. European Union's transport policy is seeking for effective instruments for changing travel behavior. In paper trends in mobility development were pointed out as well as conditions of modal choice and instruments of transport policy. Views and opinions on this subject from main European leaders of transport economics were also presented.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Acocella A., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Bonnafous A., Changing behaviour in passenger transport. With the view to tackle the challange of climat change, I International Transport Forum, Leipzig 2008.
  • Conclusion and key fi ndings, Workshop 2, Changing behaviour in passenger transport, International Transport Forum, Leipzig 2008.
  • EU energy and transport in fi gures, Statistical Pocketbook 2009.
  • European Commission, Directorate-General for Energy and Transport, Brussels 2007.
  • European Energy and Transport Trends to 2030, EC, Luxemburg 2003.
  • Goodwin P., Policy incentives to change behaviour in passenger transport, OECD International Transport Forum, Leipzig 2008.
  • Goodwin P., Cairns S., Dargay J., Hanly M., Parkhurst G., Stones G., Vythoulkas P., Changing travel behaviour, ESRC Transport Studies, University College London, London 2004.
  • Panorama of transport, Edition 2007, Eurostat, EC 2008.
  • Słownik społeczny, red. B. Szlachta, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
  • Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski, red. B. Liberadzki, L. Mindur, Instytut Technologii Eksploatacji - PIB, Warszawa-Radom 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171341995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.