Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost wymiany handlowej pomiędzy Azją i Europą. W szczególności dotyczy to towarów wysoko przetworzonych, co spowodowało zwiększenie przewozów kontenerowych. Główną przyczyną zwiększenia obrotów handlowych jest dynamiczny rozwój państw Azji Południowo-Wschodniej, w szczególności Chin. Na ten kraj przypada ponad 4% globalnego handlu światowego, a w zakresie przewozów kontenerowych 20-25% światowego importu i eksportu. W realizacji tak dużych przewozów ogromną rolę powinny odegrać transeuropejskie korytarze transportowe. Na kierunku wschód-zachód na terytorium Rosji istotne znaczenie ma Magistrala Transsyberyjska. Stanowi ona północne odgałęzienie transazjatyckiej magistrali kolejowej i jest naturalnym przedłużeniem transeuropejskiego korytarza transportowego nr 2 (Berlin- -Warszawa-Mińsk-Moskwa-Niżnyj Nowgorod). Magistrala TRANSSIB łączy również przez Moskwę rosyjskie porty bałtyckie i porty Finlandii z portami Dalekiego Wschodu (Władywostok, Nachodka, Wostocznyj, Posiet), a przez stacje graniczne Nauszki, Zabajkalsk, Grodekowo i Chasan zapewnia połączenie z siecią kolei Mongolii, Chin, Korei Północnej oraz przez Chabarowsk-Komsomolsk nad Amurem-Wanino i dalej promem przez Chełmsk na wyspę Sachalin. Tak więc można stwierdzić, że Kolej Transsyberyjska jest podstawowym lądowym pomostem transportowym łączącym kraje Azji, w szczególności Chiny, Japonię i Koreę z Europą. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
353--361
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
autor
- TSL Silesia w Bytomiu
Bibliografia
- Mendyk E.: Magistrala transsyberyjska i jej znaczenie gospodarcze. "Spedycja. Transport. Logistyka." 2003, nr 9.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342043