Warianty tytułu
Entrepreneurship in Creative Sectors
Języki publikacji
Abstrakty
Zauważalne jest, że rola i znaczenie sektorów kreatywnych ciągle wzrasta. Choć samo pojęcie zostało stworzone 20 lat temu, to sektor kreatywny jako byt będący przedmiotem zainteresowania władz państwowych oraz lokalnych w Europie i rozpatrywania go jako ważne źródło tworzenia dochodu narodowego został uznany dopiero w ostatnich latach. Celem artykułu jest przybliżenie tematyki związanej z przedsiębiorczością w sektorach kreatywnych. W ramach sektorów kreatywnych tworzą się klastry, czyli grupy podmiotów, do których należą artyści, przedstawiciele mediów, kultury, freelancerzy oraz przedsiębiorcy, których łączą zarówno wspólne cele biznesowe, jak i określone wartości i styl bycia. Przedsiębiorczość w ramach klastrów sektora kreatywnego oznacza umiejętność doboru właściwych podmiotów, zintegrowania ich, koordynowania ich działań i relacji w celu doprowadzenia do realizacji wspólnych inicjatyw, czyli projektów mających na celu wprowadzenie na rynek nowego produktu, potrzeby czy idei.(abstrakt oryginalny)
Creative sectors are quite a new branch of economic life. This idea was created 20 years ago but only in the last years it has drawn authorities and administration attention in Europe and it has been considered as an important source of creation of national income. Clusters which create within creative sectors are the groups of artists, media and culture representatives, freelancers and businessmen joined by common business goals as well as determined values and way of life. Entrepreneurship within creative sectors clusters means an ability to right entities selection, their integration and coordination of their activities and relation to execute common initiatives which are the projects of introduction products, initiatives or ideas.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
382--390
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
- Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych, Raport końcowy, Ecorys, Warszawa 2009, s. 13.
- Boix R., Lazzeretti L., Hervas L., De Miguel B., Creative clusters in Europe: a microdata approach, 2011, s. 24.
- Florida R., Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010, s. 82.
- https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-culture-media-sport, (22.04.2014)
- Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, Gdańsk 2005, s. 19.
- ONZ, Creative Economy Report 2010, Creative Economy. A Feasible Development Option, 2010, s. 75.
- Palmen L., Baron M., Przewodnik dla animatorów klastrowych w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011, s. 14.
- Podręcznik Oslo, Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki , Warszawa 2006, s. 48.
- Schumpeter J.A., Teoria wzrostu gospodarczego, PWN, Warszawa 1960, s. 64.
- Sztultka S. (red.), Klastry w sektorach kreatywnych - motory rozwoju miast i regionów, PARP, Warszawa 2012, s. 78.
- UNCTAD, 2008, Creative economy, report 2008, http://unctad.org/fr/Docs/ditc20082cer_en.pdf (22.04.2014).
- WIPO (World Intellectual Property Organisation), Managing Creative Enterprises, Creative Industries - Booklet nr 3, December 2006, s. 20.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342223