PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 19 (XIX) | nr 21 (2) | 7--16
Tytuł artykułu

Crowdfunding nowym sposobem finansowania innowacyjnych projektów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Crowdfunding as a New Way of Financing Innovative Projects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W czasach, w których proces kreacji i wdrażania innowacji dzięki włączeniu szeroko pojętego tłumu na wszystkich etapach procesu (crowdsourcing), doprowadził do sytuacji, w której przedsiębiorstwa zaczęły pozyskiwać większą liczbę lepszych jakościowo idei, te z kolei zaczęły się przekładać na rzeczywiste innowacje, problematyczne stało się pozyskiwanie środków finansowych na uruchomienie głównie nowych (internetowych) projektów (start-upów) o charakterze innowacyjnym. Rozwiązanie utożsamia się z pojęciem finansowania społecznościowego - crowdfundingu - który na przestrzeni ostatnich lat przykuł szczególną uwagę zarówno praktyków biznesu, jak i jego teoretyków. Mimo braku bogatej literatury w tym zakresie, bez wątpienia można dostrzec wzrostowy trend zainteresowania tym pojęciem i jego analizami z punktu widzenia różnych dziedzin nauki (ekonomii, psychologii czy socjologii). MODERN MANAGEMENT REVIEW 2014 MMR, vol. XIX, 21 (2/2014), pp. April-June Celem pracy jest analiza pojęcia "crowdfunding" oraz wskazanie na podobieństwa i różnice pomiędzy koncepcją crowdsourcingu i crowdfundingu. W celu ukazania jej potencjału w początkowej części pracy poddano przeglądowi klasyczne formy finansowania. W pracy przedstawiono również współcześnie funkcjonujące modele crowdfundingu wraz z przykładami, a także przedstawiono etapy działań tworzenia projektu z wykorzystaniem finansowania społecznościowego. W dalszej części pracy przytoczono aktualne statystyki dotyczące crowdfundingu. W pracy posłużono się metodą desk research, dokonując również autorskiego przeglądu dostępnej literatury przedmiotu. Przyjęto procedurę idiograficzną, ponieważ jej wykorzystanie jest najodpowiedniejsze do studium przypadku (portalu Kickstarter), którego cel ma charakter teoriotwórczy. (abstrakt oryginalny)
EN
Crowdsourcing has led to a situation when the company began to acquire more and better quality ideas, which in turn began to translate into real innovation, it become more problematic to raise funds to run mostly new (web) projects (start-ups) than to acquire the ideas. The solution of this is often identified with the concept of social financing, so-called crowdfunding, which in recent years have attracted attention both business practitioners and the theoreticians. Despite the lack of extensive literature in this field, it is clearly seen the upward trend of interest in this concept and its analysis from the point of view of different fields of science (economics, psychology or sociology). The aim of the study is to analyze the concept of crowdfunding and an indication of the similarities and differences between the concept of crowdsourcing and crowdfunding. In order to show its potential in the initial part of the work there have been inspected classical forms of financing. The paper also presents the contemporary operating models of crowdfunding with examples, as well as presents the stages of project development activities with the use of social financing. In the following part of the paper it is quoted the current statistics on crowdfunding. Desk research and available copyright review of the literature were used as the study method. Idiographic procedure was adopted in connection with its adequacy at the level of use in the case study work (website Kickstarter), whose goal is a theorygenic. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
7--16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Bibliografia
  • Bynghall S., Dawson R., Getting results from crowds, Advanced Human Technologies, Sydney 2011, s. 134.
  • Chynał H., Kredyty bankowe i inne formy finansowania, Difin, Warszawa 2011.
  • Dębski W., Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa 2005.
  • Duliniec A., Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007.
  • Dziuba D., Rozwój systemów crowdfundingu - modele, oczekiwania i uwarunkowania, "Problemy Zarządzania" 2012, 10/3.
  • Jarocka E., Finanse przedsiębiorstw systemu bankowego budżetowego ubezpieczeń, Difin, Warszawa 2003.
  • King S., The Crowdfunding Market Nearly Quadrupled in a Year, http://isellerfinance.wordpress.com (dostęp: 26.06.2014).
  • Mymicroinvest 2011. Crowdfunding Market Analysis, Mymicroinvest.com, http://www.slideshare.net/mymicroinvest/mymicroinvestcom-crowdfunding-market-analysis (dostęp: 26.06.2014).
  • Skowronek-Mielczarek A., Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania, CH Beck, Warszawa 2007.
  • The Crowd Data Center, eFunding & The State of The Crowdfunding Nation Documenting The Global Rise of eFinance & the eFunding Escalator Headline Edition, http://ukbi.co.uk/media/Download%20Docs/eFunding_-_The_State_of_The_Crowdfunding_Nation_1st_HEADLINE_Edition_V2.01.pdf (dostęp: 26.06.2014).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.