PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 | 211--217
Tytuł artykułu

Uwarunkowania i społeczne skutki agresji w rodzinie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants and social effects of aggression in family
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
A family as the oldest and the most widespread form of the collective life in the world is close to every intelligent and acting pro-socially human being. It is the basis of existence of nations and societies. The family is one of the main socializing institutions in which children learn and internalize gradually basic values and behaviour rules preparing to fulfil important social roles. The family is the place of conveying cultural heritage, and its influence does not stop even after reaching maturity. That is why proper functioning of every family is so important. There are distinguished three following variants of socialization which favour pathologisation of attitudes and components of personality: "disturbed socialisation"- it is a result of applying inappropriate educational methods, pedagogical negligence, emotional rejection of the child in his early developmental stages, "demoralisation"- it consists in abandonment of traditional values and insufficiently strong assimilating new values or also rejection of all values, "subcultural socialisation"- it takes place within the limits outlined by the narrow social group and having subcultural character (e.g. in the family of thieves). In the consequence socialization leads to a conflict of an individual with the wider social community because of the content of norms and patterns assimilated within the given subculture. (author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
211--217
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie
Bibliografia
  • Danielewska, J. 2002. Agresja u dzieci - szkoła porozumienia, Warszawa.
  • Dymek-Balcerek, K. 1999. Patologia społeczna wśród dzieci i młodzieżyrzeczywistość lat dziewięćdziesiątych, Radom.
  • Kubacka-Jasiecka, D. 2007. Adaptacyjno-obronne mechanizmy i funkcje młodzieżowych zachowań agresywnych, w: A. Fronczek, I. Pufal-Struzik, Agresja wśród dzieci i młodzieży, Kielce.
  • Matyjas, B. 2007. Agresja dziecka w szkole jako skutek błędów wychowawczych, Kielce.
  • Olweus, D. 1998. Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją zatrzymać?, Warszawa.
  • Pietrzak, H. 2007. Socjalizacja w rodzinie i środki przekazu a agresja dzieci, Fronczek, A., Pufnal-Struzik, I., Agresja wśród dzieci i młodzieży, Kielce.
  • Pietrzak, H. 1992. Agresja indywidualna i zbiorowa w sytuacji napięć i konfliktów społecznych, Rzeszów.
  • Pufnal-Struzik, I. 2007. Agresja wśród dzieci i młodzieży. Uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Kielce.
  • Raport o rozpoznanych zjawiskach patologii społecznej, przestępczości i demoralizacji nieletnich, Wyd. Biuro Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji, Warszawa 2003.
  • Wodopianowa, M. 2007. Rodzina i agresja dorastających, w: A. Fronczek, I. Pufnal-Struzik, Agresja wśród dzieci i młodzież, Kielce.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342495

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.