PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 | 73--82
Tytuł artykułu

Rola cen i wolumenu jako czynników eksportu Polski

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Price and Volume as Drivers of Polish Exports
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono analizę dwóch głównych czynników determinujących eksport krajów i regionów, tj. ceny i wolumenu na przykładzie Polski. Celem opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie: który z wymienionych czynników odegrał większą rolę w osiągnięciu bardzo wysokiej dynamiki polskiego eksportu, jako podstawy ożywionego wzrostu gospodarczego naszego kraju w ostatniej dekadzie. Teoretyczną podstawą analizy empirycznej są założenia dwóch modeli rozwoju eksportu, bazujących na strategii niskich ( np. Chiny ) lub też wysokich cen ( np. Niemcy, Japonia oraz - w innym aspekcie - kraje OPEC ). Analizą objęto przede wszystkim ubiegłą dekadę z uwagi na chęć ukazania wpływu akcesji Polski do Unii Europejskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
In the paper two major export drivers, i.e. price and volume, are analysed for countries and regions, focusing on Poland. The aim of the study is to find out which of these determinants have contributed the most to the surge in Polish exports which, in turn, boosted the entire Polish economy in the last decade. The empirical analysis is based on theoretical assumptions of two models explaining exports development based on low price strategy (e.g. China) or high price strategy (e.g. Germany or Japan), and in another dimension - on the OPEC countries. The analysis has focused particularly on the previous decade so as to identify the impact of Poland's access to the European Union. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--82
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Chojna J., Szacunek terms of trade w obrotach surowcowych [w:] K. Marczewski (red.) Koniunktura gospodarcza świata i Polski w latach 2008 - 2011 Warszawa Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2010.
  • Curry D. J., Riesz P.C.: Proces and Proces, Quality - Relationship, Journal of Marketing 1988, nr 1.
  • Dudziński J., Ceny rynku międzynarodowego, tendencje i mechanizm, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1998.
  • Dudziński J., Substytucja " ilości i jakości" a strategia cen eksportowych we współczesnym handlu międzynarodowym [w:] Problemy Handlu Zagranicznego i Gospodarki Światowej, Zeszyty Naukowe nr 281, Szczecin Uniwersytet Szczeciński 2000.
  • Frąckiewicz E., Strategie cen [w:] Zarządzanie marketingowe, Warszawa PWE, 2004.
  • Helbing T., Mercer-Blacman V., Cheng K., Commodities Boom. Riding a Wave, Finance and Development 2008, March.
  • Międzynarodowe stosunki gospodarcze, red. J. Rymarczyk, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2006.
  • Narękiewicz J., Staśkiewicz J., Charakterystyka obrotów polskiego handlu zagranicznego w latach 1990 -2008, [ w:] J. Dudziński (red.) Podstawy handlu zagranicznego, Warszawa Difin, 2010.
  • Rubaszek M., Kurs złotego a rozwój polskiej gospodarki, Dziennik Gazeta Prawna, Niezależny Dodatek Tematyczny Media Planet, luty 2012.
  • Sznajder A., Strategia marketingowa na rynku międzynarodowym, Warszawa PWN, 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342625

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.