PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 36 | z. 2 Wizualne bazy danych | 257--275
Tytuł artykułu

Rozproszony ekspert a rozproszona baza danych - blogi sceptyczne, naukowe a struktury wiedzy

Warianty tytułu
Distributed Expert and Distributed Database - Sceptical Blogs and Scientific Structure of Knowledge
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem tekstu jest pokazanie, w jaki sposób funkcjonuje zjawisko, które można określić jako "rozproszoną" (distributed) bazę danych. Analizując taką bazę, chcę pokazać, jak jest ona tworzona i wykorzystywana przez tzw. "rozproszonego" eksperta. Moim obszarem badawczym jest działalność oddolnej, samoorganizującej się grupy blogerów/blogerek, zwanej TTDKN. (...) Szczególnie ważkim naukowo zagadnieniem jest prześledzenie, w jaki sposób grupa blogów stała się samouczącą, poznającą wspólnotą. (fragment tekstu)
EN
The text analyzed a group of blogs. They are considered as an example of a distributed expert and a distributed database. In addition, they illustrate a well-functioning informal collective of producing knowledge. The text indicates the specific functioning of the debate around science and socio- scientific controversies in Internet based public sphere. The functioning of grassroots experts and distributed databases should be considered as a reference in an effort the reform of official university based structures of knowledge. Crucial question is how to reconcile the dynamics of the activity created by the blogging platform of reliability achieved in the context of traditional knowledge structures. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Abriszewski K., Trzecia fala. Ludwik Fleck i antropologia laboratorium, 2009, http://fleck.umcs.lublin.pl/teksty.abriszewski2009a.htm [dostęp: 25.10.2012].
  • Abriszewski K., Wszystko otwarte na nowo. Teoria Aktora-Sieci i filozofia kultury, Toruń 2010.
  • Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa 2002.
  • Bińczyk E., "Ucieleśnione" i "rozproszone" poznanie a obraz praktyk naukowych, [w:] Nauka w filozofii. Oblicza obecności, red. S. Butryn, M. Czarnocka, W. Ługowski, A. Michalska, Warszawa 2011.
  • Clark A., Chalmers D., Umysł rozszerzony, [w:] Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, red. M. Miłkowski, R. Poczobut, Warszawa 2008.
  • Diamond J., Upadek, Warszawa 2007.
  • Flyvbjerg B., Making Social Science Matter: Why Social Inquiry Fails and How It Can Succeed Again, Cambridge 2001.
  • Goody J., Logika pisma a organizacja społeczeństwa, przekład, wstęp i redakcja G. Godlewski, Warszawa 2006.
  • Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, przekład i wstęp P. Majewski, Warszawa 2006.
  • Heidegger M., Bycie i czas, Warszawa 1994.
  • Hutchins E., Cognition in the Wild, Cambridge, MA 1995.
  • Johnson S., Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation, Riverhead Hardcover 2010.
  • Latour B., Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką, Toruń 2013.
  • Nowak A.W., Doświadczenie codzienności u Martina Heideggera, [w:] Doświadczenie, red. T. Buksiński, Poznań 2001.
  • Nowak A.W., Ontological Imagination: Transcending Methodological Solipsism and the Promise of Interdisciplinary Studies, [w:] Language, Literacy, and Media Theory: Exploring the Cultural History of the Extended Mind, "Avant" 2013, vol. IV, iss. 2.
  • Olson D.R., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, wstęp i redakcja naukowa G. Godlewski, Warszawa 2010.
  • Podgórski J., Główne założenia poznania rozproszonego a sposób opisywania procesów poznawczych w określonej wspólnocie, "Homo Communicativus" 2008, nr 1(3).
  • Stankiewicz P., Ryzyko i konflikt. Strategie zarządzania konfliktami technologicznymi w Polsce, niepublikowana praca doktorska dostępna online: http://polska-wolna-od-gmo.org/doc/Piotr_Stankiewicz_PhD.pdf.
  • Tuchańska B., O Sokalu z Bricmontem, Latourze i o tym, co z tego (nie) wynika, "Nauka" 2006, nr 1.
  • Wyzwania wobec nauk społecznych u progu XXI wieku, do druku przygotował A. Flis, Kraków 1999.
  • Zybertowicz A., Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń 1995.
  • http://blogdebart.pl/2009/09/25/jak-pije-sie-nafte/
  • http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swinki-w-new-jersey/
  • http://blogdebart.pl/2010/07/29/witamina-w-cudzysiowie/
  • http://blogdebart.pl/2011/05/25/starozytne-madrosci-profesora/
  • http://blogdebart.pl/2012/02/29/powrot-dzieci-marnotrawnych/
  • http://hejterzymy.blox.pl/tagi_b/177248/badzmy-powaznymi-ludzmi.html
  • http://lewydolny.pl/2011/05/najpierw-trzeba-zasypac-przepasc
  • http://nameste.litglog.org/2011/02/tags/
  • http://nameste.litglog.org/2011/05/superbohater-wali-z-prawej/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342699

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.