PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 36 | z. 2 Wizualne bazy danych | 289--302
Tytuł artykułu

Fotografia w pułapce - między bazą danych a narracją

Warianty tytułu
Photography Entrapped - between Database and Narration
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W tekście, odwołując się do przykładów współczesnej praktyki artystycznej, skupię się na trzech kwestiach - pierwsza dotyczy pytania o fotografię jako bazę danych wobec tradycyjnego ujmowania medium jako archiwum, druga odnosi się do procesu przeobrażania danych w pamięć, trzecia zaś - do wykorzystania metafory bazy danych w pracach wybranych artystów. (fragment tekstu)
EN
The starting point for the article is a comparison of two understandings of photography: one presents photography as a pure information on physical entities of stream of light, another emphasis the importance of image in expressing of human experience. The text is parted into three sections. In the first one, regarding to texts by Bernd Stiegler, Umberto Eco, Lev Manovich and Siegfried Zieliński I consider the definitions of photo graphical archive and database. I put a thesis that a notion of photographical archive is used for bodies of collections that contains varied kinds of objects: images, texts and material items, while database in usually connected to digital images. The second part presents the process of passing from data to the memory. Jean-Franęois Lyotard's and Aleida Assmann's theories on memory let me shape an idea that a narration is a tool that organizes both an archive and database. The last part is a comparison of two artworks. I contrast Akram Zaatari's archival project Twenty-Eight Nights and a Poem" to Mikołaj Długosz' "Real Photo" installation, that uses fragments of internet database. My final thesis is that data, which are inscribed in photosensitive emulsion and stored as digital information, are equally dependent on human narration that make a sense of it. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Assmann A., Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Kraków 2009.
  • Baudrillard J., The System of Collecting, [w:] The Cultures of Collecting, eds J. Elsner, R. Cardinal, London 1997.
  • Calvino I., Zamek krzyżujących się losów, Warszawa 2000.
  • Eco U., Szaleństwo katalogowania, Poznań 2009.
  • Lovink G., Archive Rumblings, Interview with German media archeologist Wolfgang Ernst, 2002, http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-0302/msg00132.html [dostęp: 15.08.2011].
  • Lyotard J.-F., The Inhuman. Reflections on Time, Cambridge 1991.
  • Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  • Sekuła A., The Body and the Archive, "October" 1986, vol. 39.
  • Słownik wyrazów obcych. Wydanie nowe, red. E. Sobol, Warszawa 1997.
  • Stiegler B., Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009.
  • Tagg J., The Burden of Representation. Essays on Photographies and Histories, Hampshire- New York 1988.
  • Wojnecki S., Pojęcie modelu jako podstawa pojmowania fotografii, [w:] idem, Fotografia - gwiazda podwójna kultury, Poznań 2007.
  • Zaatari A., Znoszenie granic narodowych: dokument fotograficzny jako narzędzie, [w:] Archiwum jako projekt - poetyka i polityka (foto)archiwum, red. K. Pijarski, Warszawa 2011.
  • Zieliński S., Archeologia mediów, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342711

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.